Wanderer – slavni ugasli njemački proizvođač bicikala, motocikala, automobila, kombija i – pisaćih strojeva osnovan je 1896. u Chemnitzu, kao Winklhofer & Jaenicke (utemeljitelji Johann Baptist Winklhofer i Richard Adolf Jaenicke)
Motocikle su počeli proizvoditi 1902., a automobile 1903. Za izvoz je 1911. izabran brend Wanderer (engl. Lutalica), jer je zvučao atraktivnije, internacionalno pa je uskoro prihvaćen i na njemačkom tržištu.U prvim vozilima s dva i tri sjedala korišteni su četverocilindrični motori od 1145 ccm i 1220 ccm.
Model od 1220 ccm proizvodio se do 1925. Prvi 6-cilindarski model pojavio se 1928. Do 1926, kad je Wanderer predstavio uspješan Typ 10, tvrtka je izrađivala 25 vozila dnevno – dijelovi su izrađeni u staroj tvornici u Chemnitzu, a od 1927. i sastavljeni na izgrađenom novom mjestu u Siegmaru 1927. Proizvodnja motocikala nastavila se samo u Chemnitzu.
Tijekom Velike depresije 1929. Dresdner banka, vlasnik tvrtke, prodala je prava na motociklističku proizvodnju češkom poduzetniku Františeku Janečeku, utemeljitelju poznate češke moto-marke Jawu. Automobilski dio 1932. ulazi, kao četvrti krug, u Auto Union, s tvrtkama Horch, Audi i DKW.
U tom se kvartetu Horch pozicionirao kao luksuzna marka, DKW je gradio jeftine dvotaktne automobile, Audi i Wanderer natjecali su se u različitim segmentima srednje skupih, tehnološki naprednih malih automobila (najteži, 6-cilindrični Wanderer imao je masu 1,5 tona).
Wanderer se 1930-ih pozicionirao kao dostupna luksuzna marka. Posebno uspješan bio je Wanderer W17 7/35 PS, s 4-cilindarskim OHV motorom od 1692 ccm, kojeg je razvio Ferdinand Porsche. Novi Audi Front opremljen je motorom Wanderer W22, 6-cilindarskim OHV-om od 1950 ccm, također djelom Ferdinanda Porschea.
Od 1936. do 1939. proizvodio se luksuzni W50, sa 6-cilindrašem od 2257 ccm. Od 1937. predstavljaju sportske 4-cilindraše W24 i W25 te luksuzni 6-cilindraš od 2632 ccm (W23), s novim Flathead motorom Auto Uniona. Wandereri postaju simbol dinamičnosti i visoke kvalitete.
Tijekom II. svjetskog rata sva je civilna proizvodnja zamijenjena vojnim, a specijalizirali su se za kamione i tenkovske motore. Postrojenje Wanderer Siegmar (danas Chemnitz) uništeno je početkom 1945. te se Wanderer gasi.
Foto: Lothar Spurzem