dva (na neki način) kultna modela

Škoda Octavia i Felica slave 65 godina, sve je počelo 1959. u Ženevi!

Foto: Škoda

Škoda Felicia bila je hit na sajmu automobila u New Yorku u travnju 1959. Dok je prodajni uspjeh koji ostvaruje Octavia priča za sebe…

Ove godine obilježava se 65. godišnjica dviju kultnih oznaka modela, koje su izborile svoje mjesto u sadašnjoj eri marke Škoda – Octavia i Felicia. Oba su vozila prvi put predstavljena javnosti na Ženevskom sajmu automobila u ožujku 1959. godine, a potom i u Leipzigu.

Foto: Škoda

U ožujku 1959. Škoda je predstavila dva sveobuhvatno unaprijeđena vozila na Ženevskom sajmu automobila: Octaviu, zatvorenu limuzinu i Feliciu, kabriolet. Među mnogim drugim izmjenama, ovi su automobili dobili redizajniranu prednju osovinu, gdje je tradicionalni ovjes s lisnatim oprugama zamijenjen spiralnim oprugama uparenim s teleskopskim amortizerima. Što se tiče oznaka modela, proizvođač automobila odstupio je od numeričkog naziva modela i umjesto toga se odlučio za riječne oznake.

Za limuzinu, ranije poznatu kao Š 440/445, odabrano je ime Octavia, izvedeno iz latinske brojke ‘octava’, što znači osmi. To je bilo prikladno, jer je to bio osmi model koji je proizveo proizvođač automobila iz Mladá Boleslava od 1945. Povrh toga, s tehničkog stajališta, Octavia je bila osmo vozilo koje je imalo temeljni okvir, neovisni prednji ovjes i četiri cilindra motora. Osnovnu verziju Octavije pokretao je 1,1-litreni četverocilindrični motor koji isporučuje 29,4 kW (40 KS), pokreće stražnje kotače preko mjenjača s četiri brzine i postiže najveću brzinu od 110 km/h. Snažnija Octavia Super imala je 1,2-litreni motor (33 kW/45 KS) koji je postizao najveću brzinu od 115 km/h.

Škoda Felicia, kao simbol sreće osvojila je New York (Foto: Škoda)

Uz modele Octavia s četiri sjedala i zatvorene karoserije, početkom 1959. godine lansiran je i atraktivan kabriolet imena Felicia. Četverocilindrični motor od 1089 cm³ s dvostrukim rasplinjačem podešen za proizvodnju 50 KS (37 kW). Oznaka modela izvedena je iz latinske riječi “felicitas”, što znači sreća. Škoda Felicia bila je nasljednica Škode 450 s otvorenim krovom, prvenstveno namijenjene izvoznim tržištima. Između 1958. i 1959. godine proizvedeno je samo oko tisuću primjeraka ovog automobila. Međutim, proizvođač automobila bio je itekako svjestan potencijala novog modela Felicia: tako su, nedugo nakon premijera u ožujku u Ženevi i Leipzigu, tri nova kabrioleta krenula preko bare na New York Auto Show u Coliseumu u travnju 1959., kojem su prisustvovali gotovo sedamdesetak izlagača iz cijelog svijeta. Postojao je veliki interes za čehoslovački kabriolet, dijelom zahvaljujući zajedničkoj promociji s Miss SAD-a 1957., Charlotte Sheffield. Iako karijera modela Felicia nije bila duga, bila je iznimno uspješna. Do 1964. proizvedeno je gotovo 15.000 jedinica ove serije za tržišta Europe, Južne i Srednje Amerike, pa čak i Afrike.

I Octavia i Felicia bile su rezultat velikog remonta modela ‘Spartak’ s novom prednjom osovinom koja se među mnogima ističe kao ključna nadogradnja. Inženjeri su se usredotočili na smanjenje prijenosa vibracija, povećanje udobnosti vožnje i poboljšanje podmazivanja i hlađenja motora.

Foto: Škoda

U 1990-ima, simbolična i stvarna vrijednost ovih oznaka modela opravdala je njihovo ponovno uvođenje. Tako je 26. listopada 1994. nova Škoda Felicia hatchback službeno predstavljena javnosti u hotelu Atrium u Pragu. Nasljednik Škode Favorit bio je opremljen brojnim sigurnosnim značajkama, primjerice zračnim jastucima i ABS sustavom kočenja. U lipnju 1995. portfelj modela proširen je karavanskom varijantom Felicia Combi, koja je prvi put predstavljena javnosti na sajmu automobila u Brnu.

Prva moderna generacija Octavije debitirala je 1996., označavajući prekretnicu u novijoj povijesti proizvođača automobila. Model je ubrzo postao najprodavanije vozilo proizvođača automobila.

Druga generacija lansirana je 2004., a nakon nje treća 2012. Sadašnja četvrta moderna generacija debitirala je 2019. i doživjela je facelifting u veljači 2024. S više od sedam milijuna prodanih primjeraka u četiri moderne generacije, Octavia se nalazi među deset najprodavaniji automobili u Europi i ostaje oslonac Škoda priče…

Foto: Škoda

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj