Fiat Panda, pionir suvremenih modela A-segmenta, zbog zanimljive izvedbe, dizajna i popularnosti ima posebno mjesto u autoindustriji…
Fiat Panda (Model 141) – od 1980. do 2003.
Pomalo ‘kutijastog’ izgleda, Fiat Panda gradski je automobil koji je prvotno predstavljen 1980. godine. Dizajn su potpisali stručnjaci Giorgetto Giugiaro te Aldo Mantovani, a Giugiaro je također zaslužan za ostale Fiat modele kao što su Punto, Bravo, Uno…
Racionalna, sandučasta karoserija dužine 338, širine 146 i visine 144,5 cm, s motorom sprijeda poprečno i prednjim pogonom. Bila je iznenađujuće prostrana za četiri osobe, uz prtljažnik od lijepih 272 l.
Osnovni model Panda 30 pokretao se zrakom hlađenim 2-cilindrašem sa 652 ccm i 30 KS, pojačanom verzijom motora iz Fiata 126. Mogao je potegnuti 115 km/h i do stotke je ubrzavao za 31 sekundu.
Panda 45 se pokretala slavnim OHV 4-cilindrašem serije Fiat 100 sa 903 ccm i 45 KS, iz Fiata 127. Ta je verzija do stotke ubrzavala za 17,5 sekundi i mogla je potegnuti tada respektabilnih 140 km/h.
Prednje disk kočnice bile su standard za oba modela. Premda je Panda izgledala kutijasto, impresionirala je svojim prostorom i iskoristivošću, pri tom zadržavši veliku razinu komfora.
Sjedala su bila tanka ali udobna, s mogućnošću obaranja. Interijer je bio jednostavan ali dovoljan, što su cijenili i mladi i stari.
Tijekom godina, Fiat je samo dotjerivao motore, a 1983. godine predstavljena je i kultna Panda 4×4 s pogonom na sva četiri kotača koji je potpisao austrijski proizvođač traktora Steyr. Redizajn je uslijedio 1987., kad je Panda dobila snažnije motore te redizajnirani prednji i stražnji kraj.
Prvotni je izgled zadržala do 2003., kad je stigao model druge generacije.
Fiat Panda (Model 169) od 2003. do 2012.
U razvoju druge generacije, Panda je trebala dobiti novo ime “Gingo”, pri čemu se Renault uzbunio zbog prevelike sličnosti i zvučnosti s njihovim modelom Twingo. Tako je Panda i dalje zadržala svoje ime. Proizvodila se isključivo u Fiat tvornici u Poljskoj, a osvojila je titulu ‘Europskog automobila 2004. godine’.
Kutijastim dizajnom je oslonjena na drugu generaciju Fiatovog modela Multipla, a od 2005. godine dobila je serijske sigurnosne sustave (ABS, EBD, zračne jastuke). Raspon benzinskih motora serije Fire bio je od 1.1 s 55 KS do 1.4 sa 100 KS.
Ovo je ujedno i prva Panda u koju je ugrađen turbodizelski motor (1.3 JTD sa 69 KS). Prodajni rezultati govorili su dovoljno, unutar dvije godine od predstavljanja, Panda je prodana u pola milijuna primjeraka, a pri kraju proizvodnog ciklusa, 2011., ta se brojka popela na više od dva milijuna primjeraka.
Također, inačica s pogonom na sva četiri kotača također je zaživjela i u drugoj generaciji te je bila poprilično hvaljena. U interijeru, Fiat je modernizirao Pandu u skladu s tadašnjom ponudom, a najviše je u oko upadao i visoki smještaj ručice mjenjača.
Fiat Panda Mk3 – od 2012. do danas
Aktualna generacija modela Panda na tržištu je već 8 godina. Bazirana na Fiat Mini platformi s koje silazi i aktualni Fiat 500, također je velika uspješnica za talijanskog proizvođača.
Proizvodnja je iz Poljske prebačena u Italiju, a karakteristično za ovu generaciju je vraćanje dvocilindričnog motora po uzoru na prvu generaciju (ali s tekućinskim hlađenjem).
Doduše, motor obujma 875 ccm potpomognut je turbopunjačem (Twin Air), što je uvelike pomoglo za postizanje dobrih (za tu klasu) brzinskih prosjeka, a za razliku od prethodnih modela, Panda 4×4 od sada je dostupna isključivo uparena sa najsnažnijim motorima (Twin Air benzinci ili JTD dizeli). Panda se nudila u rasponu snage od 60 do 75 KS.
Interijer aktualne generacije Pande ostao je u duhu prethodnog modela, ali dosta komponenti dijeli s modelom 500 (s obzirom na platformu i veličinu automobila). Također, ova je generacija poznata po velikom pothvatu i svjetskom rekordu koji je oboren 2013.
Phillip Young i Paul Brace odlučili su oboriti rekord te su na put iz Cape Towna prema Londonu krenuli u Fiat Pandi sa 0.9 Twin Air motorom. Vozeći “u komadu”, ovaj je dvojac do Londona stigao za 10 dana, 13 sati i 28 minuta, oborivši rekord kojeg je držao Land Rover Defender.
Fiat Panda nakon 40 godina ostala je kultni automobil A-segmenta čiju su koncepciju slijedili mnogi…