TESTIRALI SMO

Mazda CX-60 3.3L E-Skyactiv D Inline6 Takumi, dizelska rapsodija novog doba

Foto: Nikola Jurković

Nastala u rukama  majstorskih dizajnera iz Japana, Mazda CX-60 predstavlja DNK marke kroz posljednjih 100 godina. No, ono najbolje je definitivno odvažnost tog vrijednog naroda, a to je veliko dizelsko srce…

Mazda je baš odvažna marka, a opet tako normalna. Najnoviji akter iz japanske radione je model CX-60. Veliki SUV koji je ostavio dojam odmah s prvim najavama, a onda i na prvom testu plug-in hibridne inačice. Sad nam je na red stigao dizel, veliki dizel sa šest cilindara. Sve one najave i prizivanje tijekom proteklih godina, stvarno su se i ostvarile. Testirali smo i u našim rukama je bila Mazda CX-60 i najveća zvijezda priče – dizelski 3.3 litreni e-Skyactiv D redni ‘šestak’.

Dug poklopac motora dominira u liniji, koja je začinjena Soul Red bojom u doplati vrijednoj 1088 eura… (Foto: Nikola Jurković)

Što reći o japanskoj filozofiji automobila, a da već niste upoznati s istom. Mazda je opet fokus stavila na vozača i njegovo uživanje u vožnji, ali taj osjećaj je drugačiji nego kod primjerice CX-5. Već prilikom preuzimanja vozila, Mazda trgovci su nam napomenuli kako je više tog efekta ljuljanja, zbog dobivanja ugode. No, nama taj osjećaj nije ni najmanje smetao, štoviše opisali bi ga kao da ste za upravljačem luksuznih modela BMW X5 ili Mercedes-Benz GLE. A da nismo daleko od tih aktera, podsjeti zvuk ispred vas. Ne znamo je li nam bolje zvuči ‘u leru’ ili prilikom laganih ubrzanja…

Nova dizelska priča godine, 3.3 litreni e-Skyactiv D razvijen je korištenjem koncepta ‘prave veličine’ (right sizing) koji optimizira obujam, a sve kako bi došlo do poboljšana učinkovitosti i snage. Riječ je o potpuno novom motoru obujma 3.283 ccm, to je zapravo uzdužno ugrađeni common rail 6-cilindarski motor s izravnim ubrizgavanjem e-Skyactiv D. Ovaj pogonski sklop nudi se u dvije opcije – 200 KS s pogonom na stražnje kotače i kao ovaj testni s čak 254 KS i prisutni Mazda i-Activ AWD (pogon na sva četiri kotača).

Plastični poklopac skriva puno toga, dizelski 254 KS opravdalo je sva očekivanja (Foto: Nikola Jurković)

Naravno, ni Mazda nije propustila dozu elektrifikacije. Da ‘struje ima’ i u dizelskom CX-60 brine 48-voltni M Hybrid Boost sustav. Potpuno novi dizelski motor kombinira visoku snagu s izvrsnom ekonomičnošću, a mi to možemo i potvrditi iz prve ruke. Na testu smo trošili u kombiniranim uvjetima doslovno 7,5 litara. A najviše je tu bilo grada. Zato ova priča dobiva još jedan ogroman plus i podršku od nas, pa ako je netko u Hiroshimi ili okolici, neka proslijedi pohvale od nas…

Kako je Mazda uspjela napraviti tako štedljivog dizelskog diva? Jedan od razloga je sigurno i nova, vrlo inovativna i napredna tehnologija izgaranja – DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), ona zapravo dodatno poboljšava učinkovitost motora te smanjuje emisiju i potrošnju goriva postižući toplinski učinak veći od 40%.

U praksi, uz odličan dubok zvuk, e-Skyactiv D pruža odličan osjećaj moći u vožnji uz 254 KS. Do 100 km/h ubrzava za samo 7,4 sekunde i postiže maksimalnu brzinu od 219 km/h. Redni šesterocilindarski motor proizvodi manje vibracija zbog svoje karakteristične “savršene uravnoteženosti”. Visoki okretni moment motora daje CX-60 visoku sposobnost vuče prikolice od 2.500 kg. Usporedno gledajući, rezultat njegove jednostavne strukture je težina motora slična onoj 2,2-litrenog 4-cilindarskog dizel motora Mazda Skyactiv D.

Ako ste ekološki tip, onda će vas veseliti i činjenica kako CX-60 zagađuje kao neki prosječni manji SUV na tržištu, CO2 u ovom slučaju stoji izmjeren 137 g/km prema WLTP.

Kad bolje pogledamo, ne pamtimo kada je neki testni model dobio tolike pohvale i toliko redaka samo o motoru, u kojeg se toči 6,5 litara motornog ulja. Vrijedi pohvaliti i rad 8-stupanjskog automatika, koji lijepo dirigira pogonom. U ruci je ugodan, jedino je specifičan na prvu s odabirom i prebacivanjem programa vožnje, bilo da je to – R, N ili D opcija. Odmah do njega, dostupna je i Mi-Drive opcija odabira programa vožnje, koji nudi Normal i Sport, te Off-road opciju postavki vozila.

S ovime bi i mogli završiti izlaganje i ponovno predstavljanje modela CX-60. Doista, motor je ono što baš obuzima i što će Mazdi donijeti nove kupce, ali i natjerati ih da na neke stvari zažmire.

Novi CX-60 poprilično je velik SUV model. Baš zato bi očekivali više komocije u tih 4.745 mm duljine. Ne govorimo o vozačkoj i suvozačkoj poziciji, tu je sve po pitanju prostora i ugode na visokoj razini. Uz veliki središnji naslon, koji baš ostavlja dojam kako sjedite u velikom vozilu. No, prostora za putnike u drugom redu sjedala bi voljeli više vidjeti. Sjedala kao takva su vrlo ugodna i za dulje relacije dobivaju palac gore.

Vanjski izgled i proporcije mogu zavarati, prtljažnik od 477 litara trebao je ipak biti izdašniji…

Kako idemo sve dalje s pogledom nazad, dolazimo do ipak pravog minusa. Prtljažnik je neočekivano malen, sa samo 477 litara kapaciteta ne prati vanjske proporcije. U usporedbi s konkurencijom, Japanci su ovu borbu izgubili…

Otvoreni šiber ne ostavlja veliki otvor na krovu i pomalo se nespretno pozicionira otvoreni dio… (Foto: Nikola Jurković)

Kad već prolazimo interijer, vrijedi spomenuti i vozačko okruženje. Korišteni materijali su zavidne kvalitete, puno toga je obloženo fino kožom, pazilo se na detalje, ali voljeli bi da je u tom segmentu još bilo više odvažnosti. Mazda dizajneri, ako ljudi vole ambijentalno osvjetljenje, dajte onda i stavite to…

Vozačko okruženje, sve je prilično ergonomski izvedeno, a zaslon nije osjetljiv na dodir, već sve odrađujete preko kontrolera smještenog na središnjem grebenu (Foto: Nikola Jurković)

Također, 12,3″ središnji zaslon (nije osjetljiv na dodir!) donosi elegantnu grafiku i mnoštvo informacija, ali voljeli bi da je više pojednostavljen. Naravno, nudi mogućnost povezivanja na Apple Carplay i Android Auto. Testirani primjerak imao je 8 zvučnika, te head-up projekciju u Takumi paketu opreme.

Vozač kroz vožnju može uživati i na 12″ digitalnom kokpitu. Svojim prikazom donosi tradicionalni format brzinomjera, ali ne nudi puno mogućnosti oko individualizacije.

Mazda voli ponavljati kako je njihov glavni fokus uvijek na vožnji. Kroz vožnju nenametljivo u pripravnosti stoji čitav niz sigurnosnih stavki. Za vas je uvijek tu SCBS (sustav podrške kočenju u gradskoj vož­njis prepoz­navanjem pješaka), TSR (prepoznavanje prometnih znakova), DSA (upozorenje na razmak), DSC (sustav kontrole dinamičke stabilnosti), BSM (sustav nadzora mrtvog kuta), te sustav za zadržavanje u traci (LDWS, LKA) i čitav niz drugih…

Za kraj možemo opet reći, kako će ovaj model, ova izvedba, pridobiti neke možda do jučer neosvojive kupce. Dizajn i nastup su tu, a sad je i ozbiljan motor konačno prisutan. Zato cijena od 67.537 eura ima pokriće. Prije svega jer konkurencija (X3, Q5, GLC…) s takvim popisom opreme i motorizacije s lakoćom doseže brojku od 100.000 eura. Ako nas pitate, ovo je najbolji motor koji smo vozili u sad već bivšoj 2023., a kako sve izgleda, tu titulu će kod nas imati i tijekom ove godine. Sve smo time rekli.

POGON
Motor: turbodizelski, 6 cilindarski, MHEV, DOHC
Obujam: 3.283 ccm
Provrt x hod: 86 x 94.2 mm
Omjer kompresije: 15.2:1
Snaga: 187 kW/254 KS pri 3.750 o/min
Moment: 550 Nm pri 1.500-2.400 o/min
Mjenjač: 8-stupanjski automatski mjenjač
Snaga elektromotora: 12.4 kW / 17 KS pri 900 o/min
Okretni moment elektromotora: 153 Nmpri 200 o/min
Baterija: litij­um-ionska (44.4 V)
Pogon: na sva četiri kotača
Start/stop: da

KAROSERIJA
Izvedba: SUV, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4.745 x 1.890 x 1.681 mm
Međ. razmak: 2.789 mm
Masa: 1.860 kg
Prtljažnik: 477- 1.726 l
Spremnik: 58 l
Krug okretanja: 11,7 m
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: naprijed: s dvostrukim poprečnim nosačima i torzijskim stabilizatorom / straga: Multi-link
Kočnice: samoventilirani diskovi/diskovi (328 / 328 mm)
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 235/50 R20

PERFORMANSE
Brzina: 219 km/h
0-100 km/h: 7,4 s
Na testu: 7,5 l/100 km
CO2: 137 g/km

CIJENA
Testni model: 71.200 eura
Početni benzinski model: 63.684 eura 2.5L E-SKYACTIV PHEV 327 KS
Početni dizelski model: 63.950 eura (3.3L E-SKYACTIV D 200 KS)

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj