Novi 500e hvali se autonomijom od 320 km prema WLTP mjerenju, a u našem slučaju ta brojka je iznosila 280 km. No, takva razlika nas baš ni najmanje ne ljuti, ovaj mališan dolazi s brzim punjačem od 85 kW, naprednim sistemima za pomoć pri vožnji, te novim UConnect 5 sistemom za i zabavu, i profinjenom unutrašnjošću, sve to je dio standardne opreme…
Novi 500 već je u prvim najavnim skicama zabilježio veliki interes. Ubrzo su i prve prednarudžbe potvrdile, kako je Fiat opet na tragu sjajnog uspjeha s ovim gradskim modelom.
Zapravo, fantastično izgleda kako su Talijani spojili inovativni „električni i održivi“ duh treće generacije modela 500 s nepogrešivim dizajnom i posvećenošću detaljima, koje donosi ovaj legendarni Fiat model, i koji su uobičajeni za najbolje proizvode s “Čizme”.

Uz nježniju i zaobljeniju liniju od prethodne generacije, novi 500 „la Prima“ zadržao je poznat stav samouvjerenosti modela Cinquino, legendarnog modela s jedinstvenom osobinom u autoindustriji. Ne sjećamo se kad smo s nekim automobilom na testu, doslovno pričali i smijali se sami od sebe kada bi ga ugledali. Novi 500e baš izaziva velike simpatije.
Sve u svemu, u vremenu kad se od mobilnosti očekuje da bude održivija, povezanija i autonomnija, treća generacija modela Fiat 500 kao da ponovno vraća neka prošla vremena, donoseći sa sobom dizajn i uživanje u vožnji. Nije riječ samo o revoluciji, već „reinkarnaciji“ duha, onog koji je nekoć generacije i generacije prevezao.
Testni Novi 500e u „la Prima“ izdanju stigao je s efektnim, statičnim panoramskim krovom, koji čak i pada u drugi plan pored efektne ocean zelene nijanse (u ponudi su još dvije nijanse boja). Ono što veseli, svakako je standardna oprema koja uključuje potpuno LED farove, efektne 17″ naplatke, krom detalje, te kontrolnu tablu i sjedišta od eko-kože. Dojam je na koncu kako su Talijani opet pogodili s detaljima i s ovim modelom najavili novu eru brojke – 500.

Novi 500e je dimenzijama vidno narastao. Nije to ništa pretjerano, barem ne iz perspektive putnika na stražnjoj klupi. Tamo će sreću pronaći samo klinci ili ljudi manjeg rasta, uz dodatak, kako vozač i suvozač moraju biti jako obazrivi, čitaj dobro pomaknuti prema naprijed.
A sad ono najvažnije i zapravo najbolje. Domet i brzina punjenja su dva ključna pitanja za kupce. Liti-ionske baterije kapaciteta 42 kWh daju novom 500 autonomiju do 320 km u WLTP ciklusu. U našem slučaju to je u praksi značilo 280 km, s time da smo prakticirali prilično dinamičnu vožnju. Baterija od 42kWh prilično dobre mogućnosti donosi…

Da bi optimiziralo vrijeme punjenja, talijanski inženjeri su za novi 500 omogućili brzo punjenje direktnom strujom do 85 kW, kako bi se baterija vrlo brzo napunila. Na primer, potrebno je samo 5 minuta da prikupite dovoljno energetske rezerve za prelazak 50 kilometara, više nego što je potrebno za prosječnu dnevnu upotrebu. Dok brzo punjenje može da napuniti bateriju do 80% za samo 35 minuta. Pametna utičnica „Combo 2“ koja se nalazi na zadnjoj desnoj strani automobila omogućava punjenje i preko istosmjerne i preko izmjenične struje. Naziva se „pametnom“ utičnicom zbog svog rasporeda punjenja, koji se može programirati po želji i pružiti povratne informacije o stanju napunjenosti automobila. Naravno, uvijek je otvorena opcija i kućnog punjenja.
Zanimljivo je zapravo, kako 500e uvijek na brzinomjeru prezentira, koliko bi mu trebalo vremena da bude na 100% baterije.
Zabavan doživljaj vožnje i naše guštanje kroz cijeli tjedan, pružilo nam je mogućnost isprobavanja – Normal, Range i Sherpa programa, koji se mogu odabrati tako da odgovaraju vašem stilu vožnje.
Konkretno, Sherpa režim vožnje tako optimizira dostupno stanje baterije, kako bi se osiguralo da stignete do svog odredišta. Sherpa režim vožnje radi na nekoliko komponenti kako bi se potrošnja energije svela na minimum, i kako biste sigurno stigli do odredišta određenog putem navigacije u 3D prikazu ili do najbliže stanice za punjenje. Baš kao pripadnici Šerpa naroda s Himalaja koji su zaduženi za ekspedicije i vođenja do odredišta, ovaj način vožnje podešava različite parametre: smanjuje najveću brzinu na 80 km/h; odziv gasa za smanjenje potrošnje energije; i deaktivira klima uređaja, kao i grijanje sjedala (oba vozač može ponovo aktivirati u bilo kom momentu).
Program vožnje ‘Normal’ je optimalan izbor vožnje. Gdje jednako uživate u performansama, ali i pravom strujnom, ugodnom osjećaju. Dok režim Range aktivira funkciju „pogona jednom pedalom“. Odabirom ovog načina vožnje, novi model 500 možete voziti samo putem papučice gasa. Ovaj režim maksimizira regenerativno kočenje, a samim tim i domet. U svakom slučaju, morate pritisnuti papučicu kočnice da biste automobil potpuno zaustavili.
U pogledu vožnje, možemo reći kako Novi 500 djeluje puno utegnutiji, čvršći. Ta kompaktna nota osjeti se i u pogledu vožnje, ali manji osjećaj nabijanja pripisujemo malom međuosovinskom razmaku i 17″ colnim kotačima. Na autoputu je stabilan i na brzinama većim od 130 km/h, dok u zavojima pokazuje zube i volju za dinamičnim ritmom…

Novi 500e raspolaže s motorom snage 87 kW (120 KS). Takve brojke donose maksimalnu brzinu od 150 km/h i ubrzanje od 0-100 km/h za 9 sekundi, s ubrzanjem od 0-50 km/h za svega 3,1 sekunde. Zanimljive brojke, Talijani su ovdje napravili sjajnu kombinaciju performansi i zavidne autonomije. Na kraju krajeva, moramo posebno pohvaliti njihov električni nastup, koji zbilja zaslužuje najviše ocjene. Sve djeluje tako kompaktno, tako dobro posloženo…
Novi 500 „la Prima“ dolazi sa standardnom opremom koja uključuje automatsko kočenje u hitnim slučajevima, zadnju kameru visoke rezolucije, hitne pozive (ecall) i elektronsku parking kočnicu. Štaviše, Novi 500 uključuje najnovije napredne sisteme za pomoć vozaču (ADAS), što ga čini prvim gradskim automobilom opremljenim 2. razinom autonomne vožnje. Tehnologija za nadzor s prednjom kamerom prati sva područja oko automobila, po duljini i bočno. Pametni prilagodljivi tempomat (iACC) koči ili ubrzava reagirajući na bilo koju prepreku na koju naiđe. A tu je i sistem (koji je lako isključiti) za držanje prometnih traka. U prijevodu, puno je tu sitnica koje lako mogu ubiti gušt vožnje, ali to nije slučaj kod ovog modela. Sve se lako isključi…
Retro-šminkerski i napredni izgled vozačkog okružja u velikoj mjeri krasi UConnect 5 sistem, prvi takve izvedbe ugrađen u FCA grupi. Dakle, u prvi plan upadaju TFT ekran brzinomjera od 7 inča, dok navigacijski i informativni dio krasi zaslon dijagonale 10,25 inča, pogodan za CarPlay/Android Auto. Osim toga, ostali cool detalji u talijanskom stilu, s razlogom ovaj automobil guraju u sferu šminkera.
Na kraju, treba istaknuti kako je Fiat 500e u 2021., postao prvi automobil koji je dobio ocjenu 10/10 na Indeksu energetske efikasnosti organizacije Green NCAP, ali i 5 zvjezdica iz sigurnosti provedene od strane EuroNCAP organizacije.
Automobil o kojem još uvijek pričamo u redakciji, koliko nam se zavukao pod kožu, ipak ima i faktor “odbojnosti”. Naravno, riječ je o brojkama, tj. pogledu na cjenik. Novi 500e dostupan je tako 316.312 kuna. Eto, ako još poticaje ugrabite nagodinu, 75.000 kuna uz neku akciju ipak može dovesti u realnu sferu ovog gradskog frajera iz Torina.
POGON
Motor: elektromotor
Snaga: 120 KS
Moment: 220 Nm
Mjenjač: reduktor sa stalnim omjerom
Kapacitet baterije: 42 kWh
Pogon: stražnji
KAROSERIJA
Izvedba: A-segment, kompakt, 3V, 4 sjedala
Gabariti (D/Š/V): 3.632 / 1.632 / 1.527 mm
Međuosni razmak: 2.322 mm
Krug okretanja: 9,7 m
Masa/nosivost: 1365 kg
Prtljažnik: 185 – 550 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica
PODVOZJE
Ovjes: MacPherson
Kočnice: samov. diskovi (281 mm) / bubanj (203 mm)
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/45 R17
PERFORMANSE
Brzina: 150 km/h
0-100 km/h: 9 s
Doseg: 250-280 kilometara
Potrošnja na testu: 12,8 kWh/100 km
CO2: 0 g/km
CIJENA
Osnovni model: 285.038 kuna
Testni model: 314.312 kuna
Foto: Hrvoje Grguljaš