Paljenje gorivne smjese u komori izgaranja benzinskog motora inicira se preskakanjem iskre između elektroda svjećice malo prije nego klip dođe u gornju mrtvu točku (GMT)
Na slici: za konkretan ottov motor, pri konkretnim radnim uvjetima (brzina vrtnje i opterećenje), ispravan kut paljenja je 30°, mjereno na koljenastom vratilu, prije GMT (njem. OT – Oberer Totpunkt), označen točkom Za i zelenom strelicom “richtig”, njem. točno. Prerano paljenje je na 47°, točka Zb, crvena strelica “zu früh”, njem. prerano, a prekasno na 9°, točka Zc, ljubičasta strelica “zu spät”, njem. prekasno
Za razliku od dizelskog (diesel) motora, kod kojeg se pri kraju drugog takta (kompresije) gorivo pali samo, ubrizgavanjem u vrući zrak (komprimiranjem zagrijan na više od 600 Celzijevih stupnjeva), kod benzinskog (otto) motora smjese goriva i zraka pali se iskrom na svjećici.
Kako se eksplozija, odnosno ostvarivanje najviših tlakova izgaranja, koji djeluju na čelo klipa i stvaraju silu (iz koje nastaju okretni moment i snaga), radi ostvarivanja najveće učinkovitosti motora treba ostvariti odmah na početku trećeg (radnog) takta, neposredno nakon što se klip počne kretati iz gornje mrtve točke (GMT) u donju (DMT), a zbog tromosti procesa paljenja (protoka vremena između paljenja iskre i ostvarivanja najviših tlakova plinova izgaranja), iskra na svjećici treba preskočiti već pri kraju drugog takla, prije nego što klip, krečeći se iz DMT, dođe u GMT.
Određuje se po kutu koljenastog vratila, između njegovog položaja kad preskače iskra na svjećici i položaja kad je klip u gornjoj mrtvoj točki (GMT). Iskra u praznom hodu preskače kad je koljenasto vratilo od 0 do 12 stupnjeva prije položaja u kojem je klip u GMT, a kod punog opterećenja od 20 do 30 stupnjeva.
Ispravno je, dakle, kut paljenja, moglo bi se kazati i “pretkut paljenja”, a nikako “kut pretpaljenja”! Benzinski motor, naime, nema pretpaljenja, nego samo paljenje, čija je frekvencija sinkronizirana s bregastim vratilom, koje se vrti upola sporije od koljenastog (radilice).
Pogrešni izrazi (1): Mnogi naizgled točno govore i pišu, a krivo je…
Pogrešni izrazi (2): Bregasta osovina, točno je bregasto vratilo…
Pogrešni izrazi (3): Međuosovinski razmak, relikt prošlosti, kočija, vagona…
Pogrešni izrazi (4): McPhersonova opružna noga, točno je MacPhersonova…
Pogrešni izrazi (5): Pick-up, to nije engleski izraz za pokupiti, nego tip vozila, pickup
Pogrešni izrazi (6): Smanjio težinu za xxx kg
Pogrešni izrazi (9): Turbodizelaši su elastični? Ne, oni su moćni!
Pogrešni izrazi (10): LED dioda, školski primjer pleonazma
Pogrešni izrazi (11): CVT mjenjač je pleonazam, jer T znači Transmission, odnosno mjenjač
Pogrešni izrazi (12): Papučica gasa, davati gas…
Pogrešni izrazi (13): Krivi izgovori automobilskih marki…
Pogrešni izrazi (14): Pritisak zraka, ulja, goriva…?
Pogrešni izrazi (15): Dvostruko manje često se pogrešno kaže za nešto što je upola manje
Pogrešni izrazi (16): OHC – bregasta osovina u glavi
Pogrešni izrazi (18): DPF filter – tipičan pleonazam, jer F već znači filtar