Električna parkirna kočnica je elektromotorni mehanizam za statičko kočenje, odnosno blokiranje automobila pri parkiranju…
Električna parkirna kočnica, Electric Parking Brake (EPB), u automobile se ugrađuje već gotovo 20 godina. Umjesto ručne ili nožne papučice, vozači trebaju samo pritisnuti prekidač ili povući tipku kako bi je aktivirali. Kako funkcionira? Što se događa aktiviranjem u vožnji? Može li se koristiti za drift?
Električna parkirna kočnica sve više zamjenjuje mehaničku ručnu kočnicu, a aktivira se prekidačem u unutrašnjosti vozila. Služi za osiguranje parkiranog vozila, izvedena je u sklopu s disk kočnicama na stražnjim kočnicama. Kočione čeljusti električne parkirne kočnice (EPB) opremljene su pogonskom jedinicom koja se sastoji od elektromotora, višestupanjskog reduktora i aktuatora te sustav za blokiranje (zatvaranje).
Višestupanjski reduktor, ukupnog prijenosnog omjera 150:1, radi se u četiri izvedbe:
– s dvostupanjskim pužnim reduktorom
– s dvostupanjskim prijenosom čelnim zupčanicima
– s dvostupanjskim prijenosom čelnim zupčanicima i planetarnim prijenosnikom
– s CVT prijenosom i planetarnim mehanizmom
Aktuator je klip, odnosno vreteno s kuglastim navojem koje vrtnju pretvara u aksijalni pravocrtni pomak, pritišće kočnu pločicu s tarnom oblogom, koji pritišće kočni disk i osigurava stacionarno kočenje. Naravno, taj je sklop učinkovit i za kočenje u vožnji, kao i standardna ručna kočnica, premda to nije primarna namjena.
Električnom parkirnom kočnicom se upravlja prekidačem koji uključuje elektromotor, a isključuje se elektrootporno, kad se osigura potrebna sila pritiska kočne pločice na disk. Projektirana je da automobil zadrži na usponu od 30 posto. Funkcionalnija je i ugodnija za korištenje. Povećava zaštitu automobila od krađe. No, logično, otvara se rizik pouzdanosti, ako se zanemari održavanje. Ali, nužno je odgovoriti na dva pitanja: