Ispravne i podešene podvozje kočnice osiguravaju sigurnost, a pravodobna izmjena tekućine i vitalnih dijelova smanjuje troškove održavanja…
Kočnice su najvažniji automobilski sklop, jer njihova ispravnost presudno utiče na sigurnost vožnje. I najkraći put s neispravnim kočnicama pravi je “ruski rulet”. Trajnost kočnica bitno ovisi o načinu vožnje, a najgore je što se mogu istrošiti između dva intervala servisa.
Mnogi misle – dok kočnice koče dobro je, no njihovim zapuštanjem stvari brzo kreću po zlu. Kad se istroše kočne obloge, počinje struganje metala o metal. Tvrda čelična pločica počinje intenzivno i nepravilno brazdati disk izrađen od mekšeg sivog lijeva, disk se ubrzano stanjuje i lako dolazi do katastrofe. Može doći do pucanja diska ili ispadanja kočne pločice iz ležišta, uz trenutno otkazivanje kočnica.
Takav je scenarij kod zapuštanja ispravnih kočnice. Pogibelj nastaje i kad kočnice otkažu zbog kvara. Curenjem ulja smanjuje se tlak u kočnom sustavu i pada učinkovitost kočenja. Ako ulje dospije do tarnih ploha diskova ili bubnjeva, koeficijent trenja znatno se smanjuje i kočnice otkazuju. Posebice je opasno otkazivanje kočenje na samo jednom od kotača, jer dolazi do nekontroliranog zanošenja automobila.
Još je gore iznenadno propadanje kočnice uslijed prodora zraka u kočni sustav. Neispravnosti kočnica je u više od 50 posto slučajeva uzrok “padanja” na tehničkom pregledu. To je najmanje što se može dogoditi i svaki vozač treba biti sretan kad ga se upozori na tako opasan kvar. Sve su to razlozi za redovito održavanje ovog važnog automobilskog sustava.
Tijekom upotrebe kočni se mehanizam troši, prvenstveno kočne obloge, ali istodobno i diskovi odnosno bubnjevi. Trošenjem kočnice gube na efikasnosti, a to vrlo nepovoljno utječe na sigurnost vožnje. Zato pri svakom servisu treba detaljno pregledati sve kočne sklopove. Disk pločice traju znatno kraće od ‘pakni’ bubanj kočnica. Ovisno o načinu vožnje treba ih izmijeniti nakon 30 do 60 tisuća kilometara, a ‘pakne’ nakon 50 do 100 tisuća kilometara.
To je samo teorija, jer brzina trošenja najviše ovisi o stilu vožnje i učestalosti kočenja. Agresivan vozač može potrošiti disk pločice već nakon pet tisuća kilometara!Važno je ne inzistirati da se obloge potroše do posljednjeg milimetra. Kad se obloge potroše više od dvije trećine, zrele su za izmjenu. Treba ugrađivati isključivo originalne disk pločice, jer je svako eksperimentiranje s neprovjerenim proizvodima opasno. Pločice treba obvezatno mijenjati u paru, jer se tako osigurava ravnomjernost kočenja.
Prilikom kontrole, odnosno izmjene disk pločica, treba detaljno pregledati stanje diska. Ako je pretjerano izbrazdan treba ga poravnati tokarenjem. To je moguće samo ako brazde nisu preduboke i ako se disk nije stanjio ispod osam milimetara. U slučaju prekomjernog istrošenja disk treba izmijeniti. Kao i kod disk pločica treba kupovati originalno (ma koliko se skupo činilo) i mijenjati u paru.
Ispravnost kočnog sustava i brtvljenje hidraulike vidi se i po razini kočnog ulja u ekspanzijskoj posudici. Smanjenje razine ulja znak je za uzbunu. Problem se ne rješava dolijevanjem ulja, nego izmjenom brtvila (gumica) kočnog sustava. Tada treba detaljno pregledati kočne cilindre. Ako su oštećeni ili istrošeni, treba ih izmijeniti u paru.
Izmjenom potrošenih dijelova kočnice trebaju biti kao nove. Nakon završenog posla preporučljivo je kontrolirati učinkovitost i ravnomjernost kočenja. To je najbolje napraviti na valjcima, ali se može provjeriti i s nekoliko snažnijih kočenja.
VAŽNO: Provjerite i po potrebi izmijenite hidrauličku tekućinu
Mnogi zanemaruju izmjenu tekućine za kočnice, koja je sklona upijanju vlage (0,5 posto godišnje), pa nagriza unutrašnjost kočnog cilindra i može dovesti do opasnog ‘parnog čepa’ – propadanja kočnica. Tekućina s vremenom nakupi i prljavštine te je preporučljivo izmijeniti nakon dvije godine. Time se povećava pouzdanost i trajnost kočnica