Elegantan i bogato opremljen kompaktni karavan, s prtljažnikom od 610 do 1660 litara i dobrim dizelašem sa 115 KS
Nakon uspješnog osnovnog modela, koji je toliko unaprijeđen da ne može stati u istu rečenicu s prethodnikom, na naše je tržište stigao karavanski Peugeot 308 – oznake SW. Osnovni je model (hatchback) već osvojio titule hrvatskog i europskog automobila godine bit će biti vjetar u leđa i karavanu. Lijep bazni 308 tako je dobio privlačnu ekstenziju. Karoserija je produžena sa 425,3 na 458,5 cm, a za razliku od modela kod kojih se to radi samo produljenjem i doradom karoserije iza stražnjih vrata, povećan je i međuosni razmak na 273 cm (+11).
Pošteno, dakle. Time su ‘jednim udarcem ubijene dvije muhe’: povećan je prostor za koljena straga, za četiri centimetra, čime je riješena glavna mana osnovnog (hatchback) modela, a prtljažnik je sa 420 do 1228 povećan na 610 do 1660 litara. Više ima jedino Honda Civic Tourer (625-1670), odnosno Škoda Octavia Combi (610-1740), koja je već prešla gabarite kompaktne klase (C-segmenta) te ulazi u srednju (D). Sve bitno jednako je kao u osnovnom Peugeotu 308, koji je već pokazao vrline na većini tržišta. Karavan je riješio glavnu manu – malo prostora na stražnjim sjedalima, a i kvaliteta plastike, na donjem dijelu armature i na bočnim stranicama za nijansu su bolji. Dakle, karavanski bi model mogao biti daleko uspješniji od prethodnika, ne samo zbog većeg komfora i prtljažnika i prtljažnika, koji u osnovnoj postavci nudi 140 litara viša, a 60 kad se obore sjedala.
Korištenjem čelika visoke čvrstoće i olakšavanjem svih bitnih sklopova masa je smanjena za 140 kg, a ‘peglanjem’ karoserije koeficijent otpora zraka smanjen je sa 0,32 na 0,28. Sve to bitno povećava dinamičnost (performanse, okretnost, stabilnost…), a smanjuje potrošnju goriva. Novi 308 SW dakle izgleda znatno bolje, komforniji je i ljepše se vozi. Novosti u unutrašnjosti – mali volan, bolje profilirana sjedala i nešto precizniji mjenjač, premda mu je hod i dalje duži nego što bi trebao biti (poznata boljka PSA modela). Sjedala su lijepo profilirana i dovoljno prostrana te je položaj za volanom ugodan. Vozili smo model 1.6 e-HDi 115 Allure, opremljen dizelašem koji iz 1560 ccm razvija 115 KS pri razmjerno niskih 3600/min i moment od 270 Nm pri 1700/min. Testirali smo ga već u osnovnom 308 (hatchback) i ostavio je povoljan dojam. U osnovnoj verziji razvija 92 KS, što je sasvim dovoljno. Oba zadovoljavaju Euro 5 normu, a u ponudi su još dvije Euro 6 izvedbe – BlueHDi 100 i BlueHDi 120 te dvolitreni BlueHDi 150.
Oprema je Allure, najbolja (postoje još Access i Active). To, međutim, cijenu povisuje na 22.752 eura, pa je puno isplativiji najjeftiniji dizelaš, 1.6 HDi 92 Access, dostupan za 18.315 eura. Bilo kako bilo, verzija koju smo vozili ostavlja uvjerljiv dojam, donoseći i dozu luksuza. To potvrđuju i atraktivni 17-colni naplaci s gumama 225/45. Peugeot je poboljšao i završnu obradu te novi model djeluje dorađenije od prethodnika.. Treba se priznati da je 308 SW trenutačno jedan od najboljih kompaktnih karavana na tržištu. Snaga pod haubom više je nego dovoljna za vožnju u solidnom tempu. Zanimljivo, Peugeot deklarira razliku u performansama ako se koriste 17 i 18-colni kotači, zbog većih otpora zraka i kotrljanja. Standardno je ubrzanje do stotke za 10,6 sekundi, a najveća brzina 193 km/h. S većim naplacima 11,3 s i 189 km/h, što je i dalje uvjerljivo, ali i dovoljan razlog da se razmisli o svrsishodnosti kupnje većih i osjetno skupljih naplataka i guma, koje se usto znatno brže troše. No to ipak donosi bolje ležanje kod oštrije vožnje. I atraktivniji izgled!
Kvaliteta podvozja i cijelog koncepta najbolje se osjeća u vožnji. Karavanski se 308 ponaša gotovo jednako kao standardni (hatchback). Ne osjeća se da je iza vozača povećana dužina i mase, a vožnja kroz zavoje pokazuje zavidnu stabilnost i dinamičnost. Maleni volan povećava užitak vožnja, a i električni servouređaj je osjećajniji, za razliku od prethodnoga, koji je bio pomalo sterilan. Motor spontano reagira u svakom stupnju, omogućavajući temperamentnu vožnju u gradu, a duži peti i šesti stupanj dobro su prilagođeni vožnji na autocesti. Tome pomaže i vrlo dobra aerodinamika. Na kraju, vrlina je i potrošnja. Službeni prosjek od 3,8 litara malo je preambiciozan, ali realan je malo veći od pet, što je više nego dobro. TEHNIČKE KARAKTERISTIKE Motor: turbodizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, jedno bregasto vratilo, 8V, zupčasti remen Obujam: 1560 ccm Provrt x hod: 75 x 88,3 mm Snaga: 85 kW (115 KS) pri 3600/min Moment: 270 Nm pri 1700/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni sa 6 stupnjeva Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga polukrut Kočnice: samoventilirani diskovi 283 mm, diskovi 249 mm Gume: 225/45 R17 Karoserija: kompaktni karavan, 5 vrata, 5 sjedala Euro NCAP: 5 zvjezdica (osnovni model) Dimenzije: 4585 x 1804 x 1471 mm Osovinski razmak: 2730 cm Prtljažnik: 610 – 1660 l Masa/nosivost: 1240/630 kg Spremnik goriva: 60 l Krug okretanja: 10,8 m Najveća brzina: 189 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 11,3 s Potrošnja: grad 4,4 / otvoreno 3,5 / kombinirano 3,8 l/100 km Potrošnja na testu: 5,9 l/100 km CO2: 100 g/km Cijena: 172.915 kn (22.752 eura) Cijena osnovnog benzinca: 135.408 kn (17.817 eura) – model 1.2 PureTech 110 Access Cijena osnovnog dizelaša: 139.194 kn (18.315 eura) – model 1.6 HDi 92 Access PLUS: funkcionalnost, komfor dizajn, potrošnja, oprema MINUS: dug hod mjenjača, dijelovi plastike
dr. Željko Marušić
VOZILI SMO: PEUGEOT 308 SW 1.6 E-HDI 115 ALLURE
