Vozim Volkswagen Polo 1.9 SDI snage 64 KS iz 2005. sa 194.500 km i zabrinjava me potrošnja ulja. Ulje je mijenjano prije 7500 km, a nakon 6000 km prijeđenih od izmjene, primjetio sam da je motor popio pola litre ulja koje sam nadolio da bude na maksimumu, jučer sam provjeravao razinu ulja i ponovno fali pola litre ulja nakon prijeđenih 1500 km od nadolijevanja, auto se jako puno vozi, mjesečno prelazi cca 1500 km, vuče odlično, pali iz prve, ne dimi, EGR ventil je blokiran. Ulje koje koristim je Mobil Super 3000 5W-40. Trebam li imati razloga za brigu? Unaprijed hvala.
Ne trebate biti zabrinuti, jer je normalno da motor malo troši ulja. Naime, treći uljnu prsten (strugač ulja), kad klip ide iz gornje u donju mrtvu točku, potpuno ne ostruže uljni film, jer mora malo preostati da motor ne zariba, pa potom to ulje izgori. Ali, mnogo je važnije naglasiti kako je špekuliranje s nedolijevanjem ulja štetno, a vi ste dolijevanjem litre ulja na 7500 km ulje osvježili i poboljšali podmazivanje. Naime, kod dizelaša se u ulje taloži određena količina goriva, koja se slijeva iz cilindara.
Za razliku od benzinskog motora, kod kojeg gorivo, što se taloži, povećava razinu ulja, odnosno kompenzira se izgoreno i istrošeno ulje, pa se razina zadržava. Tada postoji privid da motor ne troši ulje. U svakom slučaju poželjno je povremeno dolijevati ulje, jer se ono time obnavlja. Inače, potrošnja ulja do pola litre na 1000 kilometara je normalna te je motor vašeg Pola, obzirom na godine i kilometre, u besprijekornom stanju. Uz to, budući se radi o atmosferskom motoru, bez turbopunjača, ne trebate koristiti potpuno sintetično ulje 5W-40. Dovoljno je i polusintetično 10W-40, koje je osjetno jeftinije.
Ako želite da taj motor dugo traje, a ima dosta slučajeva kad su Volkswagenovi dizelaši 1.9 SDI bez generalke prešli i više od 500.000 km, prijeđite na specijalizirano ulje za starije motore, ali polusintetično, Valvoline MaxLife 10W-40. Mijenjajte ga na 9000 km, zajedno s filtrom, te kod svake izmjene dolijte aditiv za ulje – LM oil aditiv 125 ml (Liqui Moly). Uz to pazite na interval izmjene zupčastog remena (izmijenite ga na 100.000 zajedno s napinjačem, pratećim valjkom i pumpom rashladne tekućine) te provjeravajte njegovo stanje na svakom većem servisu (ako se uoče pukotine, treba ga izmijeniti odmah, bez obzira na kilometre). Budete li postupali kako je navedeno i vozili bez velikog optarećenja, vaš će auto trajati ‘vječno’. Kod tog su auta jedino slabo mjesto gumeni oslonci prednjeg ovjesa.
dr. Željko Marušić