Dinamičniji i kraći rođak Škode Octavije s najpogođenijim motorom – dizelašem od 105 KS – dobro grabi i malo troši
Seat Leon ST, karavanska verzija španjolskog ‘rođaka’ Golfa, tek je u trećoj generaciji dobila karavansku verziju. Prva, koja se proizvodila od 1999. do 2006., napravljena na osnovi Golfa IV, imala je samo limuzinsku izvedenicu Toledo. Druga (2005. – 2012.), po koncepciji Golfa ‘petice’ i imala je povišene verzije Altea, Altea XL i Toledo. Aktualna, treća verzija, predstavljena krajem 2012., koncepcijski pandan Golfa VII, nedavno je dobila karavansku inačicu ST. U usporedbi s osnovnim modelom produžena je sa 426,5 na 453,4 cm, a već po dinamičkom stilu vidi se da obujam prtljažnika nije bio prioritet.
Sa 380 je ‘napuhan’ na 587 litara, a preklapanjem stražnje klupe povećava se do 1470. Koliko je to daleko od vrha klase pokazuje usporedba s prtljažnicima Peugeota 308 SW koji ima obujam do 1660, Honde Civic Tourer do 1670 i tehnološki gotovo istovjetne Škode Octavije Combi s golemih 1740 litara. Dizajnerima Seata očito maksimalni obujam nije bio prioritet, nego ono što opisuju sloganom Auto Emocion (dakle emocije i dinamičnost). I dobro su procijenili, jer to što Leon SW nudi objektivno je sasvim dovoljno, uz fluidnu, privlačnu i pomalo sportsku formu.
Španjolski kompaktni karavan je komforan, ali ni po tome nije rekordan, jer ima isti međuosni razmak kao osnovni kompakt (neki imaju produžen), ali to što nudi sasvim je OK. Funkcionalnost i ergonomija, a sve bitno preuzeto je od Golfa VII, je za pet. Upravljač, nožne komande, ručica mjenjača – sve je postavljeno optimalno, vozački. Dizajn interijera također je korektan, premda se ipak vidi da je razina izvedbe nešto lošija nego u Golfu. Ipak, dakle, malo štedjelo, ali to ni u kojem slučaju nije problem, jer se po svemu vidi solidnost izrade, a izvedba je po mjeri većine naših kupaca.Testirali smo model 1.6 TDI Style, sa srednjim paketom dizelske snage (90, 105, 150 KS) i srednjim paketom opreme (Reference, Style, FR). Teško je reći da je to, za naše kupce najpoželjnija izvedba, jer cijenu podiže na 21.024 eura. Testni je dodatno opremljen metalik bojom, LED svjetlima, zatamnjenim stražnjim staklima te preklopnim i grijanim retrovizorima, što cijenu podiže na 22.985 eura. Ali osnovni 1.6 TDI Reference, sa 90 KS, nudi sve bitno i sasvim je dobro motoriziran za 17.885 eura. Dakle, testni je model i više nego dobar za većinu prosječnih kupaca.
Najnakladniji Volkswagenov dizelaš, koji iz 1598 ccm razvija pri 3000 do 4000/min prava je mjera, kao što smo već zaključili i u slučajevima Audija A3, Volkswagen Golfa i Škode Octavije. Zanimljiv je po razmjerno malom najvećem okretnom momentu od 250 Nm pri 1500 do 2750/min (jednako snažna Giulietta 1.6 JTD razvija 320 Nm), ali i po razvijanju najveće snage pri samo 3000/min. Fo je ‘formula’ za ravnomjerno otpuštanje snage i eliminiranje ‘turbo rupe. Specijalitet VW koncerna je i pet stupnjeva prijenosa u osnovnim izvedbama (1.2 TSI i 1.6 TDI), što je sasvim dovoljno.Naime, šestim se stupnjem dobiva nešto bolja prilagodbom idealnoj vučnoj karakteristici, ali se gubi povećanjem ukupnih otpora. Rezultat je, otprilike 1:1, dakle šesti je stupanj često samo u funkciji marketinga. Istodobno je prvi stupanj dovoljno kratak za svladavanje velikih uspona, a peti je dugačak (ili duži) nego u većine konkurenata, To je jako dobro prilagođeno autocesti, gdje se vozi 130 km/h sa samo 2500/min, što povoljno za smanjenje potrošnje i buke, a i habanja motora pri dugotrajnoj vožnji autocestom.
Vrlina nove generacije Golfa i njegovih derivata je razmjerno mala masa, a povećana čvrstoća. To je zasluga korištenja modularne platforme MQB i čelika povišene čvrstoće, pa španjolski dizelski karavan na vagu donosi 1270 kg. Ali i uzevši to u obzir, ubrzanje do 100 km/h u 11,1 s i najveća brzinu od 191 km/h, neočekivano dobri. Svatko tko se razumije u dinamiku vozila i zna odrediti vučne sile iz toga će zaključiti da Volkswagenov dizelaš ima veću snagu od deklarirane. Motor fino povuče u svakom stupnju i za solidne performanse ne treba ‘cijediti’ okretaje. Svakim kilometrom testne vožnje Leon SW 1.6 TDI je pokazao da je dobro motoriziran. A potrošnja je povoljna. Na testu smo trošili 5,6, a u normalnoj je vožnji moguće i manje od pet.Sve to dobiva na vrijednosti uz kvalitetno složeno podvozje, premda je straga polukrut ovjes (Multilink je u 1.4 TSI i 2.0 TDI), jer je stabilnost, pogotovo kad se uzme u obzir da se radi o karavanu, za čistu peticu. I u oštroj vožnji Leon SW se drži putanje, uz minimalnu potrebu za dodavanjem volana (zbog malo težeg prednjeg dijela). Vrijedi to i za kočnice, uz prednje diskove od čak 288 mm. Vozač, dakle, ima sve na raspolaganju za sigurnu vožnju u visokom ritmu. Podvozje je njemački kompaktno i kruto, ali dobro upija neravnine, slično kao Golf i Octavia. Cijena, koja je osjetno povoljnija nego kod Golfa Variant i Octavije Combi, također ‘govori’ u prilog ovom modelu, premda naši kupci, tko zna zašto, nisu skloni Seatima…
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE Motor: dizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler Obujam: 1598 ccm Provrt x hod: 79,5 x 80,5 mm Snaga: 77 kW/105 KS pri 3000 – 4000/min Moment: 250 Nm pri 1500 do 2750/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni s pet stupnjeva Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga polukrut Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 288 mm, straga puni 253 mm, ABS, ESP Gume: 205/55 R 16 Karoserija: kompaktni karavan, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 453,5 x 181,5 x 145 cm Osovinski razmak: 263,5 cm Prtljažnik: 587/1470 L Masa/nosivost: 1270/550 kg Spremnik goriva: 50 l Krug okretanja: 10,2 m Najveća brzina: 191 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 11,1 s Potrošnja: grad 4,6 / otvoreno 3,3 / kombinirano 3,8 l/100 km Potrošnja na testu: 5,6 l/100 km Cijena: 21.024 eura; s doplatama 22.985 eura Cijena osnovnog modela: 15.912 eura (1.2 TSI Reference) Cijena osnovnog dizelaša: 17.885 eura (1.6 TDI Reference)
dr. Željko Marušić
Tagovi: TEST SEAT LEON ST 1.6 TDI STYLE, TEST SEAT LEON