Luksuzan mali auto, visoke cijene i premalo prestižnih detalja za šminkerski model koji prvi put nudi petora vrata
Već smo pri predstavljanju nove Lancije Ypsilon zaključili kako se ova talijanska marka automobila oduvijek ubrajala u luksuzne. Doduše bilo je u povijesti osim luksuza i puno pravih sportskih verzija (npr. Delta u svjetskom rallyju), ali i dalje je jedan od najprodavanijih modela Lancije njen najmanji model u ponudi – automobil Ypsilon. Najnovija verzija malog Ypsilona, pardon, današnji automobili iz tzv. ‘male’ klase uopće nisu više tako mali kakvi su nekad bili, značajan je napredak u onome što se nudi u odnosu na konkurenciju. U slučaju automobila Lancia Ypsilon, tehnika (platforma, ovjes, mjenjači i motori) preuzeti su doslovno od modela automobila marke Fiat, a u odnosu na Fiat, Lancia svoj veći luksuz pokazuje prestižnijim dizajnom karoserije, te drugačijim dizajnom unutrašnjost s puno većim popisom serijske opreme.
Lancia Ypsilon – novi talijanski adut u klasi malih automobila donosi duh luksuza kojeg je u unutrašnjosti ipak premalo
U prošlosti luksuznu crtu Lancije nije pratila i puno kvalitetnija završna izrada u odnosu na Fiatove automobile, ali to se sada definitivno promijenilo na bolje, tako da danas nova verzije Lancije Ypsilon sasvim opravdava nešto veću cijenu u odnosu na Fiat, a uklapa se donekle cjenovno i u adekvatnu konkurenciju drugih proizvođača automobila. Novi Ypsilon je kompaktan automobi i ostaje u B segmentu. Dizajneri su kod oblikovanja karoserije posegnuli za dobro isprobanim ‘trikom’. Talijani su napravili karoseriju novog Ypsilona kao peterovratnu verziju, a s izgledom tipične trovratne karoserije. Tako automobil Lancia Ypsilon prvi put dolazi u karoserijskoj verziji s petora vrata, premda optički izgleda i dalje kao da ima troja vrata, jer dvoja bočna vješto skriva, kao i zamaskiranu kvaku koja je crne boje u visini prsiju na crnom dijelu uz stražnje nosače krova. U tom detalju mnogi su nas slučajni prolaznici pitali gdje su stražnja bočna vrata? Tako je Lancia na modelu Ypsilon ‘prodala’ efektan štos koji je Fiat gruapcija prvi put koristila još na Alfi 156, a potom i na još nekim modelima, te je istu ‘foru’ imitirao i Seat. Kvaka stražnjih bočnih vrata crne je boje i utopila se u crni obrub koji sa prozora stražnjih bočnih vrata se produžuje i na samu karoseriju uz stražnji nosač krova. Na kraju ovo je rješenje koje se svima dopalo.
Kod novog Ypsilona glavni instrumenti su ‘odlutali’ na centralni dio ispod vjetrobrana – dopada li vam se to ili ne ipak je stvar ukusa svakog od vozača
Novi Ypsilon tako se uklapa u trenutačnu kategoriju gradskih automobila te odgovara na nedavne tržišne trendove, gdje karoserija s petora vrata na tržištu predstavlja dvije trećine B segmenta. Lancia Ypsilon dugačka je samo 384 cm, 167 cm široka i 152 cm visoka, uz međuosovinski razmak 239 cm. Novi Ypsilon može primiti do pet osoba. Udobnost sjedala je postignuta uz korištenje ‘tankih sjedala’, tehnologije koja se ovdje prvi put koristi u Fiat Group Automobiles.
Benzinska klasika, a nije ‘downsize’: 1,2-litreni četverocilindraš uz jedno bregasto vratilo u glavi i samo 2 ventila po cilindru te bez turbopunjača. Sa svojih 69 KS ipak solidno pokreće Ypsilon, ali za pune tvornički deklarirane performanse treba snažno nagaziti pedalu gasa, no i uz takvu vožnju ima solidnu potrošnju
Novi Ypsilon ima i novi dizajn unutrašnjosti koji je drugačiji od dosadašnjeg dizajna. Unutrašnjost je izvedena ravnim i glatkim površinama, te s bogato izvedenom centralnom konzolom, te premasivnim srednjim dijelom na kojemu je visoko postavljena ručica mjenjača koja nas je svojim neobičnim oblikom uvijek iznova podsjetila na veliku gljivu. Nova Lancia Ypsilon u samo 3,84 metara donosi najbolji talijanski stil, ali kojem ipak u unutrašnjosti nedostaju elementi luksuza koji bi je izdvojili od monotone plastične unutrašnjosti kakvu ima i konkurencija. Kod novog Ypsilona glavni instrumenti su ‘odlutali’ na centralni dio ispod vjetrobrana – dopada li vam se to ili ne ipak je stvar ukusa svakog od vozača.
Nova Lancia Ypsion definitivno više nije samo ‘ženski ‘ automobil, kakvim su ga etiketirali u prošlosti. Svojim karakteristikama to je šminkerski automobil ‘unisex’ stila u kojem se danas podjednako uspješno snalaze i žene i muškarci
S obzirom kako su dizajneri glavne instrumente smjestili centralno na sredinu instrumentne ploče ispod vjetorbrana, kazaljka brzinomjera od ‘nule’ kreće u položaju ‘15 min do 12’. No, ni to pomicanje oznake brzinomjera za 90 stupnjeva u smjeru kazaljke na satu nije u potpunosti izbjeglo neugodnost vozaču. Desna šaka na obruču upravljača zaklanja kazaljku brzinomjera u najvažnijem dijelu brzine do 50 km/h ukoliko ruke držite na upravljaču u položaju ‘10 do 14’. U tom slučaju očitanje brzine je u najmanju ruku otežano i riskirate da uletite u ‘ralje’ policijskog radara u naseljenom mjestu gdje su kazne za prekoračenje brzine najrigoroznije. Središnja konzola pomalo podsjeća na one iz američkih automobila (nije li to utjecaj Chryslera?!). Taj detalj nam se nije dopao iz čisto praktičnog razloga – integrirani radio-CD uređaj s drugim prekidačima i signalizacijom ventilacije oblika je ‘crnog stakla’ pa neugodno reflektira odsjaj drugih predmeta u unutrašnjosti. Jednaki zrcalin efekt se vidi i na staklenom pokrovu instrumenta brzine na centralnom dijelu ispod vjetrobrana.
Nova Lancia Ypsilon u samo 3,84 metara donosi najbolji talijanski stil, ali kojem ipak u unutrašnjosti nedostaju elementi luksuza koji bi je izdvojili od monotone plastične unutrašnjosti kakvu ima i konkurencija
Pristup putnika do stražnje klupe je kroz ‘zakamuflirana vrata’, te je za ovu klasu automobila vrlo dobar. Jednako visoku ocjenu zaslužuje i prostor za koljena i noge, te po visini za glavu. Jedino kada se na stražnju klupu naguraju tri odrasle osobe, tada je tijesno, i to prije svega po širini, tako da za ugodan prijevoz straga ima mjesta realno za dvije odrasle osobe, a treća dolazi u kombinaciju samo na kratkim relacijama. Prtljažnik je tek solidnog obujma 245 litara za ovu klasu, ali ne bi bilo loše da je i malo prostraniji. Srećom, tu je djeljiv naslon stražnje klupe pa se teretni dio može kombinirano po želji povećati. Pri tom je utovarna visina otvora prtljažnika kod Ypsilona dosta visoka, pa se predmete i prtljagu koja se stavlja u prtljažnik treba visoko podignuti. Ako vozite djecu i imate kolica, koja trebate stavljati u prtljažnik, to zna biti težak posao. Na dnu prtljažnika, a s unutrašnje strane, nalazi se rezervna guma za nuždu s potrebnim alatom za izmjenu gume.
Prtljažnik je solidnog obujma 245 litara za ovu klasu, ali ne bi bilo loše da je i malo prostraniji. Srećom, tu je djeljiv naslon stražnje klupe pa se teretni dio može kombinirano po želji povećati
Jedan dizajnersko-tehnilčki detalj u svakom slučaju zaslužuje da ga istaknemo. Lancia je svoj najmanji model Ypsilon opremila sustavom ‘Smart fuel’ za punjenje goriva koji ne koristi klasičan čep na grlu rezervoara. Poklopac za gorivo na karoseriji ujedno ima i funkciju čepa, pa se po otvaranju poklopca pištolj za ulijevanje goriva samo ugura u grlo rezervoara, a po završetku ulijevanja poklopac se samo zatvori. Vjerujemo kako će ovo rješenje prije svega razveseliti žene, jer je punjenje spremnika goriva izvedeno krajnje jednostavno i ono najvažnije – nema petljavine s otvaranjem čepa, potrganih noktiju, prljavih ruku i neugodnog mirisa goriva na koži.
Prvi put model Lancia Ypsilon dolazi u karoserijskoj verziji s petora vrata, premda optički izgleda i dalje kao da ima troja vrata, jer dvoja bočna vješto skriva, kao i zamaskiranu kvaku koja je crne boje u visini prsiju
Novu Lanciju Ypsilon pokreću novi inovativni motori. Prvi u ponudi motora jest Twin Air obujma 900 ccm (85 KS), motor koji je nadmašio konkurentne motore u svim kategorijama u kojima se natjecao te je bio imenovan za ‘International Engine of the Year 2011’. U ponudi nove Ypsilon su i eko‐friendly motori – 1,2 Fire EVO II (69 KS) i 1.3 Multijet II (95 KS), a tu je također i 1.2 Fire EVO II Bi‐fuel motor (benzin i LPG) koji će uskoro biti dostupan, a svi standardno imaju Start & Stop sistem. Naš testni primjerak pokretao je benzinski motor 1,2 Fire EVO II (69 KS). S obzirom na mali obujam od samo 1.2 litre mnogi će pomisliti kako se radi o pomodnom ‘downsizingu’, ali od toga ništa, ovaj motor je ipak ‘benzinska klasika’.
Mali četverocilindraš uz jedno bregasto vratilo u glavi i samo 2 ventila po cilindru te bez turbopunjača razvija najveću snagu od tek 69 KS. Premda se na prvi pogled može pomisliti kako je ovo preslaba motorizacija, ovaj motor ipak solidno pokreće Ypsilon. No, isto tako moramo priznati kako za postizanje tvorničkih performansi treba muški snažno nagaziti pedalu gasa, skoro pa do ‘daske’. Uz takvu vožnju ima solidnu potrošnju goriva (na testu od 5,0 do 8,5 l/100km). Ako ste nježni s gasom, motor sve brzine podnosi stojički, i bez trzaja, bez obzira vozili presporo u previsokom stupnju prijenosa s preniskim okretajima. Elastičnost mu ipak nije vrlina, jer u takvom slučaju uz pritisak gasa do daske rezultira presporim nabiranjem okretaja motora, a s time i brzine vožnje. U takvom režimu vožnje trošite na kapaljku, ali i pored toga uspješno možete pratiti spori gradski ritam vožnje. Ako želite razigrati svih 69 KS ispod prednjeg poklopca trebate mjenjač staviti u (naj)niži stupanj prijenosa, odlučnije stisnuti gas te natjerati motor iznad 2500 okretaja i više. Tada u potpunosti postiže tvorniče podatke o ubrzanju i najvećoj brzini. Jedina negativna stvar u tom slučaju je previsoka buka motora. Motor serijski ima start&stop sustav koji se može isključiti pritiskom na prekidač na centralnoj konzoli, ali poslije ponovnog gašenja i pokretanja motora automatski se uključuje.
Ypsilon je kupcima na raspolaganju u više od 600 verzija koje su nude kroz tri paketa opreme – Silver, Gold i Platinum. U ponudi je 16 boja karoserije od kojih su 4 Bi‐color, 6 različitih vrsta presvlaka, tri vrste aluminijski naplataka i tri motora. Predviđa se kako će kupci pokazati najveći interes za opremu ‘Gold’ koja spada u sredinu ponude paketa opreme, a kakvu je imao i naš testirani primjerak. Velik broj kupaca sasvim sigurno će pri kupnji gledati kupiti dizelsku verziju 1.3 MJT (95 KS), ali s obzirom kako je jednako opremljeni Ypsilon s tim dizelskim motorom čak za četvrtinu cijene skuplji od testirane benzinske verzije sa 1.2-litrenim benzinskim motorom, sasvim smo uvjereni kako će dobar dio kupaca izabrati baš testiranu verziju koja košta oko 13.000 eura. Jer, kupci Lancije Ypsilon prije svega očekuju luksuz, a količinom opreme paket ‘Gold’ ispunjava sve potrebe, te nije potrebno posezati za znatno skupljim paketom opreme Platinum. Lancia Ypsilon u svakom slučaju ne spada među jeftine automobile na tržištu, te će se za nju odlučiti prije svega kupci koji traže nešto drugačije i kojima ovakav ponuđeni paket odgovara. Istina je kako se za isti novčani iznos može dobiti i drugačiji, veći automobil, pa i luksuznije opremljeni. Pri tom isto tako nije nimalo manje važno, kako nova Lancia Ypsion definitivno više nije samo ‘ženski ‘ automobil, kakvim su ga etiketirali u prošlosti. Svojim karakteristikama to je šminkerski automobil ‘unisex’ stila u kojem se podjednako uspješno snalaze i žene i muškarci.
Davor Kindy
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, Fire Evo II, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, OHC, jedno bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen), 2 ventila po cilindru, multipoint ubrizgavanje goriva, promjenjivo upravljanje ventilima VVT, start&stop sustav, Euro 5
Obujam: 1242 ccm
Provrt x hod: 70,8 x 78,9 mm
Snaga: 51 kW (69 KS) pri 5500 o/min
Moment: 102 Nm pri 3000 o/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni, 5 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga uvojne opruge, teleskopski amortizeri, stabilizator
Kočnice: sprijeda diskovi 257×12 mm, straga bubnjevi 203 mm, ABS
Gume: 185/65 R15
Karoserija: kombi-limuzina, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 384,2 x 167,6 x 151,7 cm
Osovinski razmak: 239 cm
Prtljažnik: 245 litara
Masa/nosivost: 965/535 kg
Spremnik goriva: 40 l
Krug okretanja: 9,4 m
Najveća brzina: 163 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 14,5 s
Potrošnja: otvoreno 4,1 / prosječno 4,9 / u gradu 6,4
Potrošnja na testu: 5,0-8,5 l/100km
Cijena test vozila: 13.307 EUR
SERIJSKA OPREMA ‘GOLD’:
Daljinsko centralno zaključavanje, ABS, volan podesiv po visini, prednji i stražnji električni prozori, atermička stakla, električno podesivi vanjski retrovizori, brojač okretaja motora, prednja svjetla za maglu, automatski klima uređaj, kožni volan i ručica mjenjača, autoradio CD mp3, sjedalo vozača podesivo po visini, zračni jastuk za vozača i suvozača, bočni zračni jastuci sprijeda, prednje bočne zavjese, ISOFIX hvatišta na stražnjem sjedalu, audio + Blue&Me komande na volanu, mali rezervni kotač, odbojnici u boji vozila, stražnji spojler, kit za pušače, djeljiv naslon stražnje klupe, stop&start sustav