Privlačan klon Pola s uglađenim i štedljivim turbobenzincem od 105 KS sjajno ide, ali je u detaljima nespretan i nedorečen
Seat Ibiza je tehnološki blizanac Volkswagen Pola i Škode Fabija, a na određeni način i Audija A1. Bolje reference ne treba tražiti. Dobro se podsjetiti da je prva je Ibiza predstavljena 1984., na tehnologiji Fiat Una, druga iz 1993. bila je već klon Volkswagen Pola, a treća generacija iz 2002. dijelila je mehaniku s Polom i Škodom Fabijom. To vrijedi i za aktualni model četvrte generacije, predstavljen 2008. Za petu je tržišnu godinu Seat Ibiza nedavno dobila uglađeniju masku, s novim svjetlosnim elementima, dorađenim branikom, usisnicima zraka i maglenkama. Obnovljena su i stražnja svjetla s branikom, oprema je obogaćena, a skuplji se modeli opremaju atraktivnijim aluminijskim naplacima. Bila je to poželjna doza Botoxa.
Testirali smo model 1.2 TSI Style, dakle s izvrsnim turbobenzincem s direktnim ubrizgavanjem i 105 KS (ocjena vrijedi bez obzira na probleme s lancem, za koje se tvrdi da su već riješeni) i bogatim paketom opreme Style. Španjolski rođak Pola izgleda zanimljivo i izrađen je solidno, ali već otvaranjem vozačevih vrata uočavaju se nelogičnosti u izvedbi unutrašnjosti. Prednja armatura previše ulazi unutra prema sjedalu, što krupnijim osobama smeta. Uz to je izvedba pomalo čudna i nedorađena, a plastika djeluje tvrdo i jeftino. Općenito, sve to ne izgleda najfunkcionalnije, pa mi je prvo palo na pamet – ‘Ako se želi kupiti ovakav model iz koncerna Volkswagen, Polo je svakako bolja opcija. A i Fabia’. Ibiza, naime, nije jeftina – u ovom pakiranju stoji čak 14.740 eura. Uh… Bilo kako bilo, zanimljiva je, jer u skladnoj izvedbi nudi provjerenu njemačku izvedbu i ima respektabilne mogućnosti.
U neobičnoj ‘lima’ zelenoj metalik boji španjolska izvedenica Pola izgleda privlačno, a atraktivnost izvedbe i ležanje poboljšavaju 16-colni alu naplaci s gumama 215/40
Ibiza je dovoljno komforna, koliko prostran može biti 4-metarski auto. No, zbog coupeovskog je stražnjeg dijela krupnim osobama straga pomalo tijesno, ali mjesta ipak ima. I prtljažnik od 285 litara je solidan. Teško je ipak biti oduševljen izvedbom, odnosno profilom sjedala, koja su pomalo čudnog oblika, a može se zamjeriti i prekratkoj sjedećoj plohi. No, kad im se dobro podese udaljenost i visina, a volan postavi u pravi položaj, sve je OK. Mjenjač lijepo ‘sjedi’ u ruci – precizan je i šalta se lagano. Komande su dobro postavljene i već nakon prvog zavoja stječe se osjećaj potpune kontrole. Začudo, prvoklasni benzinac 1.2 TSI (ponavljam to bez obzira na probleme s faznim lancem) nešto je manje uglađen nego u Polu, a pogotovo u Golfu Cabrio, čiji test ćete pročitati uskoro. Ipak, u leru je tako tih da se na semaforu pomisli da se ugasio. A kad se nagazi gas, brzo ‘pokazuje zube’. To se osjeća već nakon prvog starta.
Malo je motora koji rade uglađeno i ‘meko’ poput 1.2 TSI, a tako lijepo i ravnomjerno vuku. Uz sportski kratka prva tri stupnja (od šest) Ibiza stotku lovi u 9,8 sekundi, što se u razmjerno malenom autu osjeća uvjerljivije nego u velikom. Zasluga je to najvećeg okretnog momenta od 175 Nm, koji se oslobađa već pri 1550/min i zadržava do 4100/min. To pokazuje da za respektabilne performanse motor ne treba tjerati u visoke okretaje. Konačno, najveća se snaga od 105 KS oslobađa već pri 5000/min. Zbog toga su uvjerljive performanse moguće već u srednjem području i motor ne treba ‘cijediti’. Velika rezerva snage omogućava vožnju u visokom ritmu i bez čestog šaltanja. Ipak, treba voditi računa da su peti i šesti stupanj dugački, pa je u višem području brzina, kad treba ozbiljnije krenuti, preporučljivo uključiti niži stupanj prijenosa.
Izvedba s petorim vratima povećava funkcionalnost, ali straga je, zbog manje visine, nešto manje komforno nego u Polu i Fabiji
Prilično tvrd ovjes, uz niskoprofilne gume, pogoduje temperamentnoj, gotovo sportskoj vožnji. Podvozje je ‘konkretno’, dakle jamči sigurnost uz čvrsto držanje putanje i dozu užitka. Tome pomaže precizan i dovoljno izravan upravljač, koji pruža dovoljno povratnih informacija s ceste. Doduše, tvrdi ‘set-up’, pogotovo s gumama presjeka 40, nije prilagođen neravnim s ulegnutim šahtovima, što je više pravilo nego iznimka na našim cestama, izaziva neugodna treskanja. Treba se privići na to. Kočnice su vrlo dobre (ipak ne odlične, jer je servouređaj manje učinkovit nego u Polu 1.2 TSI), pa se bez velikog napora može voziti brzo i sigurno. Tada se osjeća da Seati s pravom nose slogan ‘auto emocion’. Kod velikih se brzina profitira od manjeg otpora zraka (zbog niže i duže karoserije nego u Polu, koja pomalo naginje na coupe), pa su performanse uvjerljivije od očekivanja.
Najveća brzina od 190 km/h debelo zalazi u područje prometnog prekršaja (dakle, puna je šaka brade), i pokazuje da se Ibiza 1.2 TSI može odvažno uputiti pretjecajnom trakom Dovoljno je temperamentna i potpuno opterećena. Ipak, bolje joj prija gradska vožnja, gdje ima adute male jurilice, poletne i upravljive, a pogotovo otvorene ceste gdje pokazuje talent za peglanje zavoja. Dobrom podvozju pomaže i motor s velikom rezervom za izvlačenje iz zavoja, koji spremno reagira na svaki pritisak gasa. Sve dobivana na vrijednosti uz nisku potrošnju benzina, što je zasluga prvoklasne tehnologije s direktnim ubrizgavanjem. Mnogima je čudno što motor ima samo jedno bregasto vratilo i osam ventila, ali uz turbopunjač to je čak vrlina (osigurava se dobro punjenje uz manje otpore, a motor je pouzdaniji i lakši). Na testu smo izmjerili prosjek od 6,9 litara, što se u normalnoj vožnji može spustiti ispod šest. Sve to zaokružuje dojam uvjerljivog i temperamentnog auta niže klase, koji ima i malo eksplozivnosti. Ibiza je, naime, rijetka, pa time i posebna.
dr. Željko Marušić
Tehnološki prvoklasan motor i bogata oprema podižu cijenu na gotovo 15.000 eura, što je puno za auto niže klase, koji ipak nema karizmu Volkswagena
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbobenzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, bregasto vratilo u glavi (lanac), dva ventila po cilindru, direktno ubrizgavanje
Obujam: 1197 ccm
Provrt x hod: 71 x 75,6 mm
Snaga: 77 kW/105 KS pri 5000/min
Moment: 175 Nm pri 1550 do 4100/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga polukrut sa stabilizatorom
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 256 mm, straga puni diskovi 253 mm, ABS + ESP
Gume: 215/40 R 16
Karoserija: kombi-limuzina, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 403 x 170 x 143 cm
Osovinski razmak: 247 cm
Prtljažnik: 285 – 940 l
Masa/nosivost: 1095/540 kg
Spremnik goriva: 45 l
Krug okretanja: 10,6 m
Najveća brzina: 190 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 9,8 s
Potrošnja: grad 6,8/otvoreno 4,5/kombinirano 5,3 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,9 l/100 km
Cijena: 14.740 EUR