Elegantan, prostran i siguran, ali performanse uvjerljivog dizelaša sa 136 KS ubija automatski mjenjač
Karavani su 70-ih i 80-ih bili hit na europskom tržištu, a potom su ih gotovo pomeli monovolumeni. Od prije nekoliko godina nastala je renesansa, pogotovo u srednjoj klasi. To najbolje potvrđuje Hyundai i40, nasljednik Sonate, koji je najprije predstavljen u karavanskoj verziji CW, a tek nedavno, pola godine iza karavana, stigla je limuzina. Bio je to svjetski presedan, a meta očito nisu samo karavanske verzije Mazde 6 i Toyote Avensis, nego i Passat Variant.
Visoke apetite potvrdila je i visoka cijena, koja za osnovnu benzinsku verziju snage 135 KS iznosi 23.300 eura. Početni dizelaš od 115 KS treba platiti čak 25.320 eura, što je zasigurno dvosjekli mač. Hyundai je krajem 80-ih krenuo kao kvalitetna i jeftina konfekcija (modelom Pony, po tehnologiji Mitsubishi Colta), potom je prestao biti jeftin, a sada postaje skup. To ima utemeljenje u izvedbi koja je gotovo prvoklasna, što zorno pokazuje top-model, s dizelašem od 136 KS, automatskim mjenjačem i bogatom opremom, kakvog smo testirali.
Karavan dugačak 477 i širok 182 cm izgleda elegantno i dinamično, a odmah se uočava visoka kvaliteta izrade i izvrsna aerodinamika
Hyundaijevi su dizajneri napravili dobar sklad unutrašnjih i vanjskih dimenzija. Međuosovinski razmak od 277 centimetara među većima je u klasi te osigurava komfor. Ipak, zbog elegantno zaobljenog stražnjeg dijela, prtljažnik obujma 553 litre, koji se preklapanjem stražnjih sjedala povećava do 1719, ne dostiže rekordne vrijednosti Passata Variant (605-1730 l). To nije ni presudno, jer se u unutrašnjosti osjeća veličina i komfor, a i prtljažnik je više nego dovoljan. Sve je napravljeno solidno i kvalitetno, bez detalja s jeftinom plastikom, kao na prethodnoj Sonati.
Najbogatiji paket opreme iThink (popis na kraju teksta) pruža sve što i premium limuzine srednje klase – objektivno više nego što prosječnom kupcu treba. Naime, već osnovni iStart nudi sve bitno, a pogotovo srednji iLike. Za one koji su navikli na europski dizajn, unutrašnjost, pogotovo središnja konzola, djeluje pomalo kičasto i nepregledno. Upravljač je dobro postavljen i lijepo oblikovan, a i ručica automatskog mjenjača na pravom je mjestu. Sve je, dakle, OK. Motor se pali gumbom s desne strane upravljača, a automatski mjenjač sa šest stupnjeva (uz dizelski motor to je poželjna opcija) zaokružuje osjećaj luksuza.
Automatski mjenjač sa šest stupnjeva ima mogućnost ručnog šaltanja polugicama iza upravljača, ali za to nema velike potrebe
Novi dizelaš obujma 1685 ccm pruža uvjerljive performanse. Razvija pristojnih 136 KS, a više od snage govori okretni moment, koji najvećih 330 Nm postiže od 2000 do 2500/min. Donedavno je to bila puna šaka brade i za dvolitrene dizelaše. Radi uglađeno te dobre mogućnosti pokazuje već od nižih okretaja. Ipak, automatski mjenjač sa šest stupnjeva nije nove generacije, s dvostrukom spojkom. Radi se o dorađenoj klasičnoj izvedbi, s hidrodinamičkim pretvaračem momenta, te svim vrlinama, ali i manama, koje iz toga proizlaze.
Mjenjač šalta ugodno i mekano, ali i ubija temperament. Daleko od toga da ubrzanje do stotke u 12 sekundi nije dovoljno, kao i najveća brzina od 190 km/h. Ali, performanse su ipak osjetno lošije nego s ručnim mjenjačem, a i lošije nego kod europske konkurencije. Dakle, oni koji vole temperamentnu vožnju, ovo nije najbolji izbor za njih, te će i Hyundai u dogledno vrijeme trebati ugraditi automatiku s dvostrukom spojkom. Treba ipak naglasiti da je za normalnu vožnju, ako treba i u visokom ritmu, ovo poželjan izbor. Tko kaže da treba obarati brzinske rekorde…
Naplaci od 18 cola, s gumama 225/45, poboljšavaju estetiku i stabilnost, ali to nije najbolje rješenje za neravne ceste
Osnovni paket opreme nudi čelične 16-colne naplatke, a tko želi više, ne treba ići iznad srednjeg paketa, u kojem su aluminijski 17-colni. Ovjes je, inače, dobro podešen te pruža potrebnu stabilnost uz dovoljnu udobnost (ako se zanemare udarci, koje izazivaju niskoprofilne gume). Karavanski Hyundai i40 lijepo leži na cesti, neutralan je i kod oštre vožnje, a u vožnji se osjeća čvrstoća karoserije, što je dobrodošlo za dinamiku (zbog otpornosti na uvijanje) i sigurnost. Hyundai i40 je osvojio ne samo pet zvjezdica po Euro-NCAP testu, nego i jedan od najboljih rezultata u klasi.
Uz kvalitetan ovjes sigurnoj vožnji u visokom ritmu pomažu i snažne kočnice. Ipak, preporučljivo je voziti na nižim ili srednjim okretajima. Potrošnja je tada pet i pol do šest litara. Na višim se okretajima osjeća da buka nije najbolje prigušena, performanse su lošije od očekivanja, a i potrošnja tada prelazi sedam litara. No, zahvaljujući, za karavan, izvrsnoj aerodinamici (0,29) dizelski Hyundai i40 CW s automatskim mjenjačem ugodno guta kilometre na autocesti. Najbolje mu prijaju brzine od 140 do 150 km/h, a više ionako nije dozvoljeno. A u komfornoj je unutrašnjosti vožnja ugodna. Zbog toga je korejski karavan srednje klase dobar izbor…
dr. Željko Marušić
Visoka se kvaliteta izrade vidi po svakom detalju te je i40 na korak do premium modela. Nudi poput kao hladnog tuša
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: dizelski, 4-cilindarski, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (lanac), 16V, common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1685 ccm
Provrt x hod: 77,2 x 90 mm
Snaga: 100 kW/136 KS pri 4000/min
Moment: 330 Nm pri 2000-2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: automatski sa šest stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson; straga multilink
Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 300 mm, straga puni 284 mm, ABS, ESP
Gume: 225/45 R 18
Karoserija: karavan srednje klase, 4 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 477 x 182 x 147 cm
Osovinski razmak: 277 cm
Prtljažnik: 553/1719 l
Masa/nosivost: 1648//472 kg
Spremnik goriva: 70 l
Krug okretanja: 11 m
Najveća brzina: 190 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 12,0 s
Potrošnja: grad 7,2 / otvoreno 4,8 / kombinirano 5,6 l/100 km
Potrošnja na testu: 7,0 l/100 km
Cijena: 33.850 eura
Serijska oprema iThink
• automatska dvozonska klima • automatski mjenjač sa 6 stupnjeva • ksenonska svjetla sa led diodama • 18 colni aluminijski naplatci • upravljač podesiv po visini i dubini • 9 zračnih jastuka • ABS/TCS/BAS/ESP • el. prozori sprijeda i straga • el. podesivi i grijani retrovizori • radio/CD/mp3 sa 6 zvučnika • putno računalo • tempomat i regulator brzine • pomoć pri kretanju na uzbrdici • kromirani umeci i kvake unutrašnjosti i karoserije • USB i aux ulaz • asimetrično djeljiva stražnja klupa s podesivim nagibom naslona • senzor kiše • središnji naslon za ruke sprijeda i straga • električno podesivo vozačko sjedalo • zatamnjena stražnja stakla • kožom presvučena sjedala, upravljač i ručica mjenjača • komande na upravljaču • samozatamnjujući unutarnji retrovizor • stakleni panoramski krov • navigacija• alu papučice