Šminkerski kompakt sa 200 KS oduševljava stilom, luksuzom i performansama
Prije samo dvije godine ruku u vatru bih stavio da Citroën nema nikakvih šansi za uspjeh u premium segmentu. A onda je došao DS3, pokazavši da možda ipak ima. Itekako. Francuzi su se uspjeli ušuljati u klasu Mini Coopera i Audija A1, što je čelnicima tvrtke iz Pariza dalo krila. Prošle su jeseni, na salonu u Parizu, predstavili DS4 – ušminkani C4, koji je početkom ljeta stigao na tržište, a 14. ovog mjeseca u Nici svjedočit ćemo prezentaciji za klasu većeg DS5. Taj model donosi iznenađenje, jer je C5 uz elitno odijelo dobio kompaktni stil, koji je malo tko očekivao. Dotad, kao uvod u tu prezentaciju, tjedan smo dana vozili DS4. I to u najopremljenijem i najsnažnijem izdanju, s turbobenzincem s direktnim ubrizgavanjem obujma 1598 ccm i čak 200 KS. Taj motor, koji je PSA razvio u suradnji s BMW-om, ugrađuje se i u Peugeot RCZ te Mini Cooper S (prigušen na 184 KS). U svakom slučaju, Citroën je nakon brojnih pokušaja pronašao izgubljenu ‘zlatnu nit’, koju je pronašao 1955. kad je predstavljen prvi model DS, legendarna ‘žaba’. Uspjeh su nastavili nasljednici – CX, ‘europski auto 1975. godine’ i XM, ‘europski auto 1990. godine’. Potom su francuski dizajneri dugo lutali.
DS4 je šest centimetara kraći, dva širi i četiri viši od C4, što je uz luksuzniju izvedbu tajna privlačnosti u bucmastom izdanju
Podnica je u usporedbi s C4 povišena za tri centimetra te DS4 izgleda i kao križanac coupea i SUV-a. Da su dizajneri iz Pariza pogodili ‘u sridu’ pokazuje i titula ‘najljepšeg automobila godine’, na internetskom izboru na kojem je sudjelovalo gotovo 70.000 ljubitelja lijepih automobila iz 62 zemlje. Dobrom dojmu doprinosi i masivna izvedba, kakvu smo donedavno mogli očekivati samo iz Njemačke, te fini materijali i kvalitetna završna obrada. Dašak glamura osjeća se u svakom detalju unutrašnjosti, a to pokazuje i ekskluzivna oznaka DS na prednjoj haubi. U unutrašnjosti su u prvom planu profilirana, foteljaška sjedala, u kombinaciji crne i bež kože, aluminijske papučice i oslonac za nogu s gumenim čepovima te ugodna plava iluminacija instrumenata. Ugođaj povećava veliki vjetrobran, koji duboko zadire u krovnu liniju te mogućnost asimetričnog postavljanja štitnika za sunce. Uz blago povišen položaj sjedenja, vidljivost je izvrsna, što je dobrodošlo u moćnom i brzom autu. Neobičnost pokazuju i ‘uši’ stražnjih vrata. Komfor je primjeren za četiri osobe, ali je ipak za dlaku lošiji nego u C4. Kad se prednja sjedala gurnu u krajnji položaj, tada je malo tijesno za koljena straga, što je danak debelim, mesnatim sjedalima, koja ‘kradu’ dio prostora.
Pored najbogatijeg paketa Sport Chic, u ponudi su Chic i So Chic, uz niz mogućih personalizacija, uključujući panoramski vjetrobran
DS4 je jedinstven po bizarnom detalju – stražnja se stakla ne mogu ni spustiti, niti odškrinuti (preširoka su), zbog neobično skrojene karoserije. To nadoknađuje dobra klimatizacija. Položaj za upravljačem je ugodan. Sve je lijepo postavljeno, pa ne smeta malo predug hod mjenjača, što je poznata boljka većine modela koncerna PSA. Ipak, mjenjač je precizniji nego u C4 te je šaltanje bez greške. Motor se budi ugodno prigušenim tonom, a na pritisak gasa zvuk postaje rezak, iznad 5000/min i sportski uvjerljiv. Turbomotor oštro vuče od niskih okretaja, što potvrđuje najveći okretni moment od 275 Nm, koji se oslobađa već od 1750/min i maksimum zadržava sve do 4000/min. To osigurava uvjerljive performanse bez potrebe visokih turaža i omogućava ugodnu vožnju i u normalnom prometu. Sve je prilagođeno i onima koji DS4 žele voziti kao osobni automobil u svakodnevnom prometu. Tada DS4 ugodno klizi te je u četvrtom ili petom stupnju moguće dugo voziti bez potrebe za šaltanjem. Motor se tada odužuje prigušenim zvukom i neočekivano niskom potrošnjom.
Turbobenzinac iz suradnje s BMW-om do 3500/min je prilično miran, a potom pokazuje zube te pruža izvrsne performanse
Direktno ubrizgavanje zaslužno je što se sportske performanse postižu uz neveliku potrošnju goriva. DS4 do stotke sprinta u manje od osam sekundi, a silinu ubrzanja zadržava i u području visokih brzina. Solidna izvedba karoserije i podvozja, uz masu od 1,4 tone zaslužni su što se dvjesto konja dobro prenosi na podlogu. Kompaktnost podvozja dobro se osjeća na neravnim cestama i sve djeluje čvrsto i sigurno, bez vibracija i neobičnih šumova. Već nakon prolaska prvim zavojem osjetili smo da dobro i sigurno ležanje na cesti. Kroz zavoje se prolazi uvjerljivo, čemu doprinosi i kompaktan ovjes, koji uz sportsku stabilnost pruža i dovoljno poznate francuske udobnosti te 18-colni aluminijski naplaci, s gumama 225/40. Važno je da su gume napuhane na tlak za puno opterećenje i tada DS4 zavoje prolazi kao na tračnicama. Tek je kod pretjerivanja potrebno blago ‘dodavati volan’, a sigurnim i preciznim prolascima kroz zavoje pomaže i velika rezerva snage za izvlačenje. Motor puca od snage, što podjednako pokazuje u gradu i na otvorenoj cesti, a pogotovo na autocesti. U vožnji na njemačkom Autobahnu testirali smo i brzinska svojstva. S lakoćom DS4 prelazi 200 km/h i kod tih brzina zadržava mogućnost dodatnog ubrzanja. Obzirom na karoseriju u stilu bumbara, špica od 235 km/h vrlo je dobra.
Solidna i čvrsta izvedba, uz mekane obloge, pruža dojam visoke sigurnosti, što jamče i izvrsni rezultati Euro-NCAP testa
Citroën DS4 je jedinstven auto na našem tržištu. Pogotovo u najbogatijem paketu opreme i sa 200 KS pod haubom. Šteta što kod nas, u premium segmentu, još vrijede dogme u stilu: ‘nogomet je igra u kojoj pobjeđuju Nijemci’. Ovaj auto ima i dušu i tijelo, a i sportsko srce. Lijepo ga je voziti, mami poglede u prometu, a zapapriti može i elitnim sportašima. I još nešto – rizik krađe, u usporedbi s BMW-om serije 1 i Audi A3, u čiju se klasu gura, zanemariv je. A i cijena modela nabijenog opremom i snagom, od 26.750 eura, osjetno je niža nego kod usporedivih njemačkih konkurenata. Stoga će mnogi razmotriti mogućnost kupnje. Tome u prilog ide i velika funkcionalnost, uz prtljažnik od 410 litara, koji se preklapanjem stražnjih sjedala povećava do 1185. U jednoj rečenici ovaj se DS4 može opisati kao luksuzni uglađeni jurišnik, koji može kliziti poput limuzine, a kad se nagazi na gas, pretvara se u opaku jurilicu. Potrošnja goriva je za pohvalu. Na testu smo prosječno trošili osam litara na 100 km, a u normalnoj vožnji prosjek pada ispod sedam. Točka na i su snažne kočnice, koje pri 100 km/h zaustavljaju DS4 u 37 metara. Sve to omogućava vožnju u visokom ritmu, uz punu sigurnost. Da, ovim je modelom Citroën na dobrom putu…
dr. Željko Marušić
Atraktivan izgled sa stražnje strane naglašava spojler na vrhu stakla te dva izdužena ispušna otvora, zaslužna za uvjerljivi zvuk
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbobenzinski s direktnim ubrizgavanje, dva bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od aluminijskog lijeva, intercooler
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 77,0 x 85,8 mm
Kompresija: 10,5
Snaga: 147 kW/200 KS pri 5500/min
Moment: 275 Nm pri 1700 – 4500/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson, poprečna ramena, stabilizator; straga: polukrut, Wattove poluge, stabilizator
Kočnice: samoventilirani diskovi 302, diskovi 268 mm, ABS/BAS/ESP
Gume: 225/40 R 18
Dimenzije: 428x1819x152 cm
Osovinski razmak: 261 cm
Krug okretanja: 11,2 m
Prtljažnik: 500 – 1550 l
Spremnik goriva: 55 l
Masa/nosivost: 1370/450
Najveća brzina: 235 km/h
0-100 km/h: 7,9 s
Potrošnja: 8,4/5,2/6,4 l/100 km
Potrošnja na testu: 8,0 l/100 km
Cijena: 26.750 EUR