VOZILI SMO SE...

Škoda Trekka (1966.-1972.), prvi češki terenac proizveden na Novom Zelendu!

Foto: Autoportal.hr (Ivan Jurković)

Škoda Trekka temelji se na modificiranoj šasiji modela Octavia Super i proizvedena je prema specifičnim zahtjevima kupaca s Novog Zelanda. Danas uživa kultni status u pacifičkoj otočnoj državi…

Škoda je uvijek bila prilagodljiva kupcima širom svijeta. Dokazuje to jedan pravi klasik terenskih ambicija. Tako je bilo i 1966. s modelom Trekka, u čijem je razvoju Škoda odigrala odlučujuću ulogu. Trekka, kao preteča današnjih Škoda SUV modela temeljio se na modelu Octavia Super i proizvodio se na Novom Zelandu.

Foto: Autoportal.hr (Ivan Jurković)

Već u razdoblju između 1930. i 1960-ih, Škoda je kroz moderna serijska vozila uvijek su iznova demonstrirala izvanredne terenske sposobnosti, čak i pod zahtjevnim uvjetima. Iskoristili su njihovu torzijsko krutu šasiju sa središnjim cjevastim okvirom, neovisnim ovjesom kotača na prednjoj i stražnjoj osovini i povoljnim prijenosnim omjerima. To se pokazalo dovoljnim za sigurno putovanje po zahtjevnom terenu čak i sa stražnjim pogonom.

Škoda Octavia, koja se proizvodila od 1959. nadalje, također je osvojila mnoge kupce u nekoliko desetaka zemalja svojom visokom uporabnom vrijednošću. Zbog logističkih, poreznih i carinskih razloga, isporučen je na mnoga tržišta kao takozvani CKD (potpuno rastavljen) kit i ponovno sastavljen lokalno. To je bio slučaj i na Novom Zelandu, gdje je Motor Industries International bila odgovorna za montažu. Lokalni generalni uvoznik marke Škoda, sa sjedištem u Otahuhu blizu Auckland Cityja, imao je ideju o razvoju vozila koje bi bilo i jeftino i praktično te bi bilo prikladno prvenstveno za poljoprivrednike, obrtnike i druge tvrtke.

Foto: Škoda

Škoda je izdaleka čula tu želju i 1965. poslala iskusnog dizajnera i tehničara Josefa Velebnog iz Mladá Boleslava na Novi Zeland. Bivši voditelj razvoja karoserije udružio se s lokalnim dizajnerom Georgeom Taylorom i zajedno su dizajnirali karoseriju za robusnu svestranu vozilo temeljeno na modelu Octavia Super. Ovo je označilo rođenje modela Trekka, koja se od tada proizvodila u Otahuhu prvenstveno za lokalne kupce. Bio je to prvi automobil ikada razvijen i proizveden u toj pacifičkoj otočnoj državi. Ponuđen je po iznimno atraktivnoj cijeni od 899 novozelandskih dolara, rađen je po narudžbi, a na isporuku se nije čekalo.

Foto: Škoda

Kraći međuosovinski razmak u usporedbi s modelom Octavia Super dodatno je poboljšao terenske karakteristike terenca. Uz nadoplatu je bila dostupna i blokada diferencijala za pogonske stražnje kotače. Osnovni model Trekka bio je dugačak 3,55 metara, širok 1,60 metara i, ovisno o izvedbi s troja vrata, visok do 2,04 metra. Bilo je između dva i osam sjedala, a Trekka je imala ili limeni ili sklopivi krov. Uklonjivi gornji dio izrađen od plastike ojačane staklenim vlaknima također je bio dostupan. Proizvodnja je započela 1966., godinu dana kasnije 750. kupac dobio je svoj primjerak modela Trekka, au siječnju 1968. 1000. Trekka je izgrađena u Otahuhu.

Tek 1972. godine završila je karijera višenamjenskog vozila, koje je bilo puno jeftinija i ekonomičnija alternativa drugim terenskim vozilima s pogonom na sva četiri kotača, nakon gotovo 3000 proizvedenih primjeraka. Model je kupce pronašao i na otočju Fidži, u Australiji i drugim zemljama Oceanije, dok je licencna proizvodnja započela u Pakistanu i Vijetnamu. Nekoliko preživjelih primjeraka dugo je uživalo kultni status na Novom Zelandu. Trekka iz 1969. sada je dio privatne češke kolekcije, a jedna se može vidjeti u Škoda muzeju. Na sreću, mi smo jednu doživjeli u Osijeku na nedavnom Let’s Explore Škoda eventu. Definitivno je to bila vožnja koju ćemo pamtiti…

Škoda je kasnije iskoristila iskustvo stečeno s Trekkom za druge modele koji su bili skrojeni prema specifičnim zahtjevima kupaca u drugim zemljama, kao što su pakistanski Skopak i Škoda 1202 Kamyonetleri za tursko tržište. Danas češka tvrtka koristi ovu stručnost za svoje aktivnosti na važnim tržištima kao što su Indija i Kina. Škoda ekskluzivno nudi SUV kupee Kamiq GT i Kodiaq GT u Kini, svom najvećem pojedinačnom tržištu. Želje indijskih kupaca, pak, ispunjavaju drugi modeli, koji će se u budućnosti temeljiti na posebno razvijenoj platformi MQB-A0-IN, kao Kushaq, Slavia…

 

 

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj