Realno bez korisne uporabne vrijednosti za ozbiljan transport, ali odlično električno vozilo za zabavu
Renault je u travnju 2011. organizirao za automobilističke novinare prve probne vožnje elektromobila Renault Twizy u Francuskoj na trkalištu Morte Fontaine. Već sama činjenica kako su probne vožnje održane na zatvorenoj pisti, a ne na cesti ili ulicama grada u svakodnevnom prometu, govorila je kako se radi još uvijek o prototipu koji je pred samim početkom serijske proizvodnje. No, zašto se Twizy vozio na stazi shvatilo se poslije nekoliko odvezenih kilometara…
Renault Twizy – putnici bolje zaštićeni nego na skuteru, ali premalo mjesta i slaba zaštita od kiše u odnosu na druge mini automobile
Svi proizvođači automobila panično su se bacili na razvoj i konstrukciju vlastitih vozila koja za pogon koriste samo elektromotor(e) koji struju dobijaju iz punjivih baterija. Iznimka nije ni Renault, koji je u svoje planove uvrstio i odluku da do 2020. godine od ukupnog broja prodanih vozila u toj godini čak 20 posto otpadne na elektromobile. Jako ambiciozan plan u ovom trenutku. Twizy je uvjerljivo najmanji i najneobičniji Renaultov automobil koji je proizveo u svojoj povijesti. Renault Twizy je električni automobil koji ima četiri kotača, karoserija je poluotvorenog tipa, a mjesta ima za dvije osobe koje sjede jedna iza druge. U krov je integriran vjetrobran, a bočnih stranica jednostavno nema. Uz doplatu mogu se dobiti bočna vrata s podizanjem u stilu Lamborghini vrata. Sve u svemu ovaj sistem ne osigurava putnicima kako će na kiši ostati suhi, što je veliki problem.
Instrumenta ploča kao i na ‘pravom’ automobilu
Twizy je dugačak 2,32 metra pa je oko 40 cm kraći od Smart Fortwo, a tek desetak centimetara je duži od skutera na tri kotača Piaggio mp3. S obzirom da stražnjeg prozora gotovo da i nema, vožnja unatrag je izuzetno nepregledna te se budućim kupcima savjetuje da kod kupnje obavezno doplate za stražnje parking senzore. Dva putnika sjede jedan iza drugog i Renault je za oba putnika predvidio sigurnosni pojas, a vjerovali ili ne vozač ima prednji zračni jastuk. Prostor za odlaganje prtljage i razno raznih predmeta nalazi se na instrumentnoj ploči, a tu je i minimalistički prtljažnik u naslonu suvozača, te prtljažnik ima obujam 63 litre. Kao dodatna oprema uz doplatu u ponudi je neka vrsta ruksaka obujma 50 litara, koji se može pričvrstiti na suvozačevom sjedalu. Vjerujemo da vam je jasno, ako na Twizyju idete sami u tjedni šoping za cijelu obitelj, teško ćete to izvesti, premalo je korisnog prostora, a ni gajbu pive ili soka nećete moći prevesti.
Postoje dvije električne verzije – Renault Twizy 45 (5 KS, 45 km/h) i Renault Twizy (20 KS, 80 km/h)
Što se tiče električnog pogona za pokretanje ovog zanimljivog vozila, u ponudi su dvije verzije. Prva je Renault Twizy 45 koja ima elektromotor najveće snage od samo 5 KS i njegova je najveća brzina vožnje ograničena na 45 km/h. Ova verzija je napravljena za upravljanje vozačkom dozvolom sa ‘S’ kategorijom koju mogu položiti već i mladi sa 16 godina. Ova kategorija potencijalnih kupaca izuzetno je velika u Europi, ali na žalost u Hrvatskoj za nju nitko neće imati interesa. Druga ponuđena verzija ipak je sasvim druga priča. Pokreće je električni sinhroni motor najveće snage 15 kW (20 KS) i najvećeg okretnog momenta 57 Nm. Elektromotor je smješten straga, pogon je izveden na stražnje kotače, a mjenjač, odnosno selektor pogona ima dvije tipke s tri položaja – neutral (N), naprijed (D) i unatrag (R). Najveća brzina ove snažnije verzije Twizyja je 80 km/h, a Renault za sada još ne navodi podatke o ubrzanju. Zanimljivo je da Twizy nema servo kočnice, nema servoupravljač, a da o ABS-u ili ESP-u ni da govorimo. Kočenje je problematično, jer ako se ispred Twizyja vozi pri 80 km/h neki Porsche sa keramičkim kočnicama, pitanje je kako će i gdje se Twizy zaustaviti.
Selektor pogona ima dvije tipke s tri položaja – neutral (N), naprijed (D) i unatrag (R)
Upravljač, uključujući poluge žmigavaca, svjetla, brisač… izgleda kao i kod normalnog automobila. Vožnja je jednostavna. Okrenete kontakt ključ, oslobodite ručnu kočnicu, pritisnete pedalu gasa i letite… No, dobro ne letite baš, ali se jako brzo krećete. Litij-ionska baterija kapaciteta 7 kWh i težine 100 kg smještena je ispod vozačevog sjedala. Jednim punjenjem Renault Twizy ima doseg od 100 km što je sasvim dovoljno za jednodnevnu gradsku vožnju bez dopunjavanja baterije. Iz kućne strujne utičnice baterije se napune za 3,5 sata, a kod punjenja na E-mobile stanicama za potpuno punu bateriju trebat će oko osam sati.
Litij-ionska baterija kapaciteta 7 kWh i težine 100 kg smještena je ispod vozačevog sjedala te ima doseg od 100 km
Renault Twizy 45 (5KS) u Njemačkoj ima početnu cijenu 6990 eura. U usporedbi s električnim skuterima koji su na tržištu već po cijeni od oko 1500 eura, Twizy je osjetno skuplja, ali ako Twizy 45 usporedimo sa 30.000 eura skupim Mitsubishi i-MiEV (cijene u Njemačkoj), Twizy je bezobrazno jeftin. No, na osnovnu cijenu vozila trebate zaračunati još neke dodatne troškove za bateriju. Zakup baterije na 7500 km godišnje pređenih kilometara košta 50 eura mjesečno. To znači da ćete kroz najam baterije kroz 5 godina platiti da možete kupiti Smart. Nikako zanemariva svota u konačnoj kalkulaciji isplativosti. Trošak goriva kod benzinskog motora je oko 6,60 eura na 100 km (u Njemačkoj), a Twizy će trošiti 1,75 eura na 100 km (obračunato po trenutačnoj cijeni od 25 centi po kWh u Njemačkoj). No, benzinski Smart juri 145 km/h i pri tom na kiši ostanete potpuno suhi! U usporedbi s Twizy ne prolazi loše čak ni Dacia Sandero 1,2 sa pet sjedala po cijeni od nešto manje od 7000 eura.
Malo spremište za predmete i sitnice na instrumentnoj ploči
Renault Twizy 45 košta 6990 eura plus 50 eura mjesečno za najam baterije. Realno je Twizy 45 bez korisne uporabne vrijednosti za ozbiljan transport, ali odlično električno vozilo za zabavu. Našim kupcima (ako ih i ima) interesantnija je snažnija verzija Renault Twizy od 20 KS koja u Njemačkoj ima cijenu 8490 eura.
Davor Kindy
TEHNIČKI PODATCI: RENAULT TWIZY
Motor i pogon: električni sinhroni motor, najveća snaga 15 kW (20 KS), najveći okretni moment 57 Nm, elektromotor smješten straga, pogon na stražnje kotače, mjenjač s 3 položaja – neutral, naprijed i unatrag, (Twizy 45 – 5 KS)
Ovjes: trag kotača sprijeda 1050 mm, straga 1036 mm, sprijeda i straga disk kočnice, krug okretanja 6,8 metara, gume sprijeda 125×80 R13, straga 145×80 R13
Dimenzije: dužina 2320 mm, širina 1191 mm, visina 1461 mm, međuosovinski razmak 1684 mm, težina 450 kg, prtljažnik 63 litre
Baterija: litij-ionska kapaciteta 7 kWh, težine 100 kg, smještena ispod vozačevog sjedala
Performanse: doseg 100 km, nema podatka o ubrzanju, najveća brzina 80 km/h
Cijena: Renault Twizy – 8490 eura plus 50 eura mjesečno najam baterije
Cijena: Renault Twizy 45 – 6990 eura plus 50 eura mjesečno najam baterije