Oko Toyota se protekle dvije godine digla velika prašina. Medije su preplavili članci o padu kvalitete automobila marke koja je desetljećima gradila imidž najviše pouzdanosti te godinama osvajala titule za najmanje kvarova.
Oko Toyota se protekle dvije godine digla velika prašina. Medije su preplavili članci o padu kvalitete automobila marke koja je desetljećima gradila imidž najviše pouzdanosti te godinama osvajala titule za najmanje kvarova. Na vrhu su najčešće bili Corolla (odnosno Auris) i Avensis. Mnogi su povjerovali da je tome došao kraj, a još više njih ipak nije podlegao medijskoj euforiji, jer je većina vlasnika i dalje bila (pre)zadovoljna Toyotama. Na kraju se ispostavilo da je glavnina problema bila orkestrirana, a neki su i podmetnuti, pogotovo oni koji su u stilu hollywoodskih spektakala stizali s američkog tržišta.
Kako nevolja nikada ne dolazi sama, Toyotu je lani zadesila i kataklizma zbog tsunamija i nuklearne katastrofe Fukushima. Posebno su bili pogođeni proizvođači dijelova i opreme, što je zakočilo montažu, te je po prodaji automobila pala na treće mjesto, iza General Motorsa i Volkswagena. Kao satisfakcija i melem na ranu došle su analize pouzdanosti automobila, agencija TÜV i Dekra, po kojima je Toyota 2011. godinu, kao konačno i 2010., zaključila kao marka s najmanje kvarova. Dobar je to uvod za sve koji planiraju kupiti rabljenu Toyotu Avensis i odmah savjet: ako je u dobrom stanju, upravo ovakav je dizelski model isplativ bez obzira na kilometražu.
Prvi je Avensis 1998. zamijenio izvrsnu Carinu, a model druge generacije proizvodio se od 2003. do 2008. te je najpogođeniji s turbodizelašem obujma 1998 ccm i snage 126 KS
Avensis je napravljen vrlo solidno. To vrijedi za limariju, motor, mjenjač, podvozje, upravljački mehanizam…, sve. Takav smo dojam stekli kad smo sjeli za upravljač modela D4-D Luna iz 2007., sa 84.477 prijeđenih kilometara. Bio je u leasingu pa ga je otkupila tvrtka Auto Hrvatska Automobili d.o.o. i sada je u prodaji po cijeni od 10.700 eura. To je nešto više od cijene koja se mogu naći na oglasnicima, ali auti koji su bili u leasingu i prodaju se u poznatim tvrtkama, u pravilu su bolja opcija od onih nepoznatog podrijetla. Kilometraža je stvarna, redovito su održavani, a većinom su voženi na otvorenom.
O ovakvom modelu puno mogu navesti i iz prve ruke. Od kraja 2003. do početka 2005. bio je na hard-testu Auto kluba, doduše u verziji D4-D sa 116 KS. Vozilo ga je ‘stotinu ruku’, često pod punim opterećenjem i bez ikakvih je problema prošao 100.000 km. Potom je hard-test nastavljen sljedećih 100.000 km u redakciji Jutarnjeg lista, u ekstremnom ritmu i sve je prošlo OK. U trećoj je fazi dizelski Avensis davan čitateljima Auto kluba u nagradnoj igri, čiji je pobjednik bio onaj koji je prešao najviše kilometara u sedam dana neprekidne vožnje. Nakupio je blizu 300.000 km i nije se dao uništiti. Prije nego je, kako nagrada, uručen pobjedniku, detaljno je rastavljen. Osim sinkrona na dva stupnja prijenosa i spojke (posljedice agresivnog šaltanja), sve je ostalo bilo gotovo besprijekorno.
U četiri i pol godine testni je model prešao nevelikih 84.477 km i nije imao niti jedan ozbiljan kvar. Sve bitno je precizno i ispravno, kao da se tek dobro razradio
U recenzijama o starijim rabljenim vozilima, poznato je, u pravilu savjetujem benzinske modele, jer su s manje kilometara i manje rizika skupih servisa i popravaka. Kod Avensisa je to drukčije, jer je dizelaš 2.0 D-4D iznimno trajan i pouzdan, što se ipak manje može navesti za visokoturažne benzince 1.6 i 1.8. Od nekoliko uvoznika rabljenih vozila čuo sam da izbjegavaju kupnju rabljenih benzinaca 1.8, jer se nisu pokazali posebno trajnima. Stariji benzinci imaju problema s varijatorom faze ventila, faznim lancem (za pogon bregastih vratila), upravljačkom elektronikom i brtvilom glave, a dizelaši pate jedino od problema sa zamašnjakom podijeljene mase.
To je najviše izraženo kod modela koji često voze u gradu, u ritmu ‘stani-kreni’, a s brizgalicama je problema bilo jedini dok je bilo nevolja s kvalitetom goriva na našim crpkama. Kod modela prve generacije moguće je i brazdanjem diskova, ali to u pravilu više govori o kvaliteti vozača nego o pouzdanosti automobila. Sve to zajedno su sitnice, jer je cjelina automobila vrlo solidna i većina vlasnika nema nikakvih primjedbi. Kod modela kojima je istekla garancija problem može biti s održavanjem izvan službene mreže, dijelovima sumnjiva podrijetla te je važno da je servisna knjižica uredno ispunjena.
Jedino što treba odmah promijeniti su gume, ali bolje je kupiti primjerak s izlizanim nego novim gumama, kojima se često kamuflira neravnomjerno trošenje uslijed neispravne geometrije kotača
Testni model hladan pali ‘na prvi zub’, radi ravnomjerno i vuče uvjerljivo, a u vožnji se ne osjećaju nikakve nenormalne vibracije. Svi su vitalni sklopovi bez zazora. Potrošnja goriva je povoljna te se u normalnoj vožnji može računati na prosjek od šest do šest i pol litara, a potrošnja ulja je zanemariva. Općenito je u izvrsnom je stanju, jer je malo prešao te je očito dobro vožen i redovito je održavan. Dobro vuče, ravnomjerno ubrzava i koči, a cijela unutrašnjost i armatura su kompaktni i bez vibriranja. Kod Toyota je važnije od kilometraže u čijim su rukama bile, jer smo upoznali vozače čiji su Avensisi prešli i više od 300.000 km, a radili su kao urice.
Već po stanju unutrašnjosti i preciznosti komandi može se puno zaključiti. Izlizane komande i obloge sjedala loš su znak, jer materijali nisu skupocjeni, ali su kvalitetni i izdržljivi. Opće stanje pokazuje i pregled podvozja, posebice ako uočite zazore u ovjesu i izgorene ispušne lonce. No, ako je automobil naizgled u redu, ako nema znakova istrošenosti i radi mirno, kupnja Avensisa igra je na sigurnu kartu. Takav je testni primjerak, koji ni u jednom vitalnom sklopu ne pokazuje istrošenost, niti nepravilnost. Upravljač je kompaktan i precizan i bez najmanjeg zazora, to vrijedi i za mjenjač, a kompaktnost i preciznost pokazuje i podvozje. Sve ukazuje da će proći još dosta kilometara bez problema.
dr. Željko Marušić
Dizelski se Avensis na tržištu može kupiti povoljnije od dizelskog Passata istog godišta i slične kilometraže, što ne znači da je lošiji. Dapače…
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE Motor: turbodizelski, 4-cilindarski, blok od lakog lijeva, dva bregasta vratila (zupčanici/zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, direktno ubrizgavanje common-rail Obujam: 1998 ccm Provrt x hod: 82,2 x 94,0 mm Snaga: 93 kW/126 KS pri 3600/min Moment: 300 Nm pri 2000/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva Ovjes: sprijeda neovisan McPherson, straga multilink Kočnice: diskovi (sprijeda samoventilirani); ABS; ESP Gume: 205/55 R 16 Karoserija: kombilimuzina niže klase, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 464,5 x 176 x 148 cm Osovinski razmak: 270 cm Prtljažnik: 500/870 L Masa/nosivost: 1465/550 kg Spremnik goriva: 60 l Krug okretanja: 11,5/12 m Najveća brzina: 195 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 12 s Potrošnja: 6,5 do 9 l/100 km Proizvodnja: 2003. – 2008 Cijena: 10.700 eura* *testni model je u iznadprosječnom stanju
PROSJEČNA VRIJEDNOST (EUR) 2008. …….……. 11.800 2007. ………….. 10.300 2006. …….……. 9.200 2005. ………….. 8.200 2004. …….……. 7.300 2003. ……………. 6.500
RABLJENI: TOYOTA AVENSIS 2.0 D-4D LUNA (2007. – 84.477 KM)
