RABLJENI: MAZDA PREMACY 2.0 DITD (2000., 221.507 km)

Mazdin kompaktni monovolumen predstavljen je 1999. te se proizvodio do 2004., kad ga je zamijenio model 5.
Mazdin kompaktni monovolumen predstavljen je 1999. te se proizvodio do 2004., kad ga je zamijenio model 5. Sastavljen je od komponenti modela 323 i 626, koji su svojedobno bili u vrhu kvalitete i pouzdanosti, ne samo usvojim klasama. Stoga se opravdano očekivalo da će služiti bez većih problema, što su potom potvrdila iskustva vlasnika i službene statistike kvarova. Napravljen je solidno i, za svoju generaciju, prilično čvrsto. Karoserija je dobro zaštićena od hrđanja te problema s limarijom imaju samo modeli koji su pretrpjeli sudar.
Problema nije bilo ni s ostalim mehaničkim sklopovima. Na tržištu su podjednako zastupljeni benzinski i dizelski modeli. Benzinac 1.8 16V vrlo je trajan i izdržljiv, a jedini problemi, na modelima prve godine proizvodnje, bili su induktivni davač na koljenastom vratilu i osjetljiva upravljačka elektronika motora. Turbodizelaš 2.0 DITD snaga 90 KS, s izravnim ubrizgavanjem prve generacije, neobične je koncepcije, s jednim bregastim vratilom i 16 ventila. Uz redovito održavanje bez problema prolazi više od 300.000 km.
Limarija je solidna i vrlo dobro zaštićena od hrđanja te ni na modelima s kraja 90-ih ne bi smjelo biti dotrajalih mjesta
Testni je model, nakon 11,5 godina godina i 221.507 km, u prilično dobrom stanju. Po istrošenju obloga sjedala i izlizanim komandama vidi se da je prešao dosta kilometara, ali sve je kompaktno i na mjestu. Premda komande imaju nešto duži hod, zadržale su preciznost. Motor radi klopotavo i otkriva godine, ali samo kad je hladan. Kad se dobro zagrije, postaje miran i uglađen, koliko stariji dizelaš to može biti. Dim iz ispuha tek je neznatno čađaviji nego kod novijih primjeraka. Mjenjač i prijenosni mehanizam su još uvijek u dobrom stanju.
Sve su komande dobro razrađene, a Premacy je zadržao preciznost upravljanja i stabilnost. Kočnice hvataju dobro i ravnomjerno. Premda spojka dosada nije mijenjana (to pokazuje i kvalitetu vozača), a na njoj se osjeća da je dosta propatila, hvata bez trzaja. Sve bitno je ispravno, a obzirom na godine i prijeđene kilometre, sasvim je OK. Motor dobro vuče, prima gas bez trzaja i osigurava pristojne performanse, računajući da ima, za sadašnje pojmove, skromnih 90 KS. U praksi to je sasvim dovoljno i ne osjeća se da je izgubio snagu.
Turbodizelaš je najbolji sklop auta. Iznimno trajan i pouzdan te uz normalnu vožnju i održavanje ne treba očekivati izvanredne troškove
Turbodizelaš, koji se 1998. počeo ugrađivati u Mazdu 323 i 626 opremljen je mehaničkim izravnim ubrizgavanjem prve generacije, preko rotacijske razvodne pumpe. Nije osjetljiv na pad kvalitete goriva kao novi sustavi common-rail. Kod prvih je serija bilo problema s elektroničkim modulom za podešavanje ubrizgavanja, što je riješeno početkom 1999. U ostalome, taj je motor gotovo neuništiv. Važno je jedino da se koriste izvorni rezervni dijelovi, posebice zupčasti remen i napinjači.
Prije kupnje svakog, pa i ovog starog dizelaša, nužan je temeljit pregled u servisu za dizelske motore, uz mjerenje tlakova kompresije (trebaju biti ravnomjerni i ne niži od 29 bara). Ako to štima te ako je limarija u dobrom stanji (najbolje je da je boja izvorna), isplati se kupnja i modela s više od 200.000 km na brojčaniku. Mazdini su dijelovi nešto skuplji nego kod europskih konkurenata, ali je najjeftinije održavati automobile koji se ne kvare. Problema može biti kod modela koji su loše održavani u zapušteni, ili im je kilometraža opako vraćena.
Podvozje je izdržljivo, s masivnim sponama te i na lošim cestama rijetko stvara probleme. Treba provjeriti jesu li gume ravnomjerno potrošene
Stanje automobila dobro se može procijeniti po ispušnom sustavu, a kod Premacyja treba pregledati ispušnu granu uz blok motora, koja može biti problem kod starijih modela. Treba provjeriti i amortizere, jer je to, uz stražnji ispušni lonac i disk pločice jedino izmijenjeno na automobilu, osim onoga što spada u redovito održavanje. Spone i kuglasti zglobovi dobro se nose s neravninama na prometnicama te nema nikakvih nepoželjnih zvukova. Problema nema ni s trošenjem prednjih diskova, osim ako se ne vozi preagresivno.
Sve ukazuje da će ovaj model još godinama služiti brz većih problema te se za njega isplati dati 4500 eura. Mazda Premacy je rijedak, ali vrijedan auto na tržištu rabljenih. Funkcionalan je i prostran, te razmjerno štedljiv, gotovo idealan za obitelj. Premda je konstruiran krajem 90-ih, i po aktualnim mjerilima pruža dovoljno čvrstoće i sigurnosti. A nije to auto, poput Golfa i Passata (na koje mnogi ciljaju), koji su i kao stari podložni krađi. Da, Mazdini su popravci skupi, ali ne treba očekivati nikakve izdatke, osim za ono u redovitom održavanju. Zato, ovaj auto zaslužuje preporuke.
dr. Željko Marušić
Mjenjač je kvalitetan i trajan te dugo zadržava preciznost mijenjanja stupnjeva. Kod dobrog vozača spojka može izdržati 200.000 km
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE Motor: turbodizelski, 4-cilindarski, blok od sivog lijeva, jedno bregasti vratilo (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru Obujam: 1998 ccm Provrt x hod: 86,0 x 86,0 mm Snaga: 66 kW/90 KS pri 4000/min Moment: 220 Nm pri 1800/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni s pet stupnjeva Ovjes: sprijeda neovisan McPherson, straga multilink Kočnice: samoventilirani diskovi/bubnjevi/ABS Gume: 195/55 R 15 Karoserija: monovolumen kompaktne klase, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 429,5 x 171 x 160 cm Osovinski razmak: 267 cm Prtljažnik: 370/2745 L Masa/nosivost: 1395/550 kg Spremnik goriva: 58 l Krug okretanja: 11,3 m Najveća brzina: 170 km/h* Ubrzanje 0-100 km/h: 12,9 s* Potrošnja: 5,5 do 8 l/100 km Proizvodnja: 1999. – 2004. Cijena: 1800 eura * podaci za novi model
PROSJEČNA VRIJEDNOST (EUR) 2004. ………….. 7100 2003. …….……. 6300 2002. ………….. 5600 2001. …….……. 5000 2000. …………….. 4500 1999. …………….. 4000

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj