Neupadljiva, ali kvalitetna, uz povoljnu cijenu i isplativa
Mnogi kupci robuju predrasudama, a jedna od njih je da Talijani proizvode nekvalitetne automobile. Ipak, nije nas iznenadilo što je u voznom parku jednog od šefova Centra za vozila Hrvatske Fiat Croma 1.9 JTDm, a ne auto neke zvučnije marke. Malo je iznenađenje bilo vidjeti šestogodišnji model, sa 273.000 km na brojčaniku, koji izgleda i vozi kao da se tek dobro razradio. Kad smo bolje razmislili, to nije nimalo čudno, jer je talijanski križanac karavana i monovolumena, s platformom Vectre, napravljen vrlo solidno. Fiat Croma druge generacije je 2005. tiho stigla na naše tržište, kao zamjena za model prve generacije, koji se proizvodio od 1985. do 1996. Dizajn je pomalo bezličan i to je najveća mana, zbog koje nije tržišno uspio model koji nudi zanimljive mogućnosti. No, već na prvi pogled uočava se visoka kvaliteta izrade i to je jedna od najboljih Fiatovih izvedbi do sada. Croma koristi platformu i mehaničke komponente Opel Vectre, a kvaliteta i preciznost izrade, posebno u unutrašnjosti, za nijansu su bolji. Zanimljivo paljenje kontaktnim ključem između sjedala pokazuje srodstvo i sa Saabom 9-3, koji također koristi istu platformu. Materijali u unutrašnjosti solidne su kvalitete, što nije bila vrlina modela prve serije.Talijani su se zbilja potrudili napraviti dobar auto te je šteta što ih je na našim cestama vrlo malo. To je dobro za kupce rabljenih modela, jer je cijena povoljnija nego kod njemačkih, pa i francuskih konkurenata, a kvaliteta nije lošija.Platforma Opel Vectre osigurala je njemačku čvrstoću limarije i osjećaj solidnost, a 273.000 km prijeđenih bez problema potvrđuju da je ovaj auto neopravdano zapostavljenKonačno smo dočekali da jedan Fiat ima besprijekornu limariju, a dobra je i ostala mehanika. Nažalost zbog slabog tržišnog odziva Fiat Croma je na tržištu izdržala nepunih šest godina, ali u tom razdoblju nije bilo većih problema. Osjetljivija su mjesta stražnji ispušni lonac te prednji amortizeri i diskovi. Bilo je i sporadičnih problema sa senzorima ABS uređaja te brizgaljkama, ali samo kod modela iz prve godine proizvodnje. Kod testnog je modela sve besprijekorno, a dobro stanje potvrđuje i ispunjena servisna knjižica. Motor pali ‘na prvi zub’, hladan u praznom hodu radi mirno, što znači da je kompresija dobra i motor se nije počeo ozbiljnije habati. Nema zazora ni u upravljačkom mehanizmu i prednjem ovjesu. Sve na automobilu djeluje kvalitetno i u dobrom je stanju. Crome su se najčešće kupovale sa 8-ventilskim dizelskim motorom 1.9 JTDm snage 120 KS, koji je jednostavniji i pouzdaniji od 16-ventilskog sa 150 KS, premda se i snažniji motor (u testnom modelu) pokazao uvjerljivim. Preporučljiva su opcija i Opelovi benzinci 1.8 sa 140 KS te posebice 2.2 sa 147 KS, jer je vrlo solidne konstrukcije i nije jako opterećen, a dobro podnosi plinsku instalaciju. Šestogodišnji model bez ikakvih tragova hrđanja pokazuje da Fiatovi modeli nove generacije imaju solidnu i dobro zaštićenu karoseriju, koja jamči dobro stanje i isplativost i starih primjeraka. Podvozje s dugim hodom opruga dobro je prilagođeno našim neravnim cestama, a solidno stanje ovjesa konkretnog modela pokazuju pravilno potrošene gume.Unutrašnjost je očuvana, ručica mjenjača precizna, a upravljač bez zazora. Dobro se stanje vidi i po stražnjim sjedalima, bez trošenja i većih deformacijaOčuvane obloge prtljažnika pokazuju njihovu kvalitetu te da auto nije nosio teške terete. Motor je potpuno suh, a dobro stanje potvrđuju minimalna potrošnja ulja i miran rad te se velika prijeđena kilometraža vidi se samo na brzinomjeru, a sve bitno je u vrlo dobrom stanju. Kod modela koji su često voženi po lošim cestama može biti problema s amortizerima i gumenim osloncima, ponekad i kuglastim zglobovima. No, iskustva iz prve ruke, Janka Presečkog, šefa odjela za ispitivanje Centra za vozila Hrvatske, koji ga je vozio godinama potvrdila su da su Fiati solidne kvalitete. – Obzirom na sve što nudi ovaj model Crome, od komfora i opreme, do voznih svojstava i sigurnosti, uz 10 do 20 posto povoljniju cijenu od konkurencije, činio nam se najpovoljnijim izborom. Kupljen je 2008., vozilo ga je desetak osoba iz Centra za vozila Hrvatske, a osim osnovnog servisnog održavanja na njemu nije bilo nikakvih drugih zahvata. Zadovoljan sam svime – dobro vuče i prosječno troši šest do sedam litara. Pola kilometraže prešao je u gradskim uvjetima, a pola na otvorenom, a obzirom na stanje nakon 273.000 prijeđenih kilometara bit će jedan od boljih maratonaca iz naše flote. Dakle, rabljena Croma je za preporuku, ali samo ako je mislite duže voziti, a ne brzo prodati.Turbodizelaš 1.9 sa 150 KS ugrađivao se u Fiat Bravo i Cromu, Alfu 149 i 159, Lanciju Deltu, Opel Astru, Vectru i Signum, Saab 9-3 i 9-5 te Cadillac BLS. Potječe od tvrtke VM Motori (Cento), poznate po izvrsnim i dugovječnim dizelskim motorimaTEHNIČKI PODACIMotor: turbodizelski, redni 4-cilindarski, ubrizgavanje ‘pumpa-brizgaljka’, DOHC 16V (zupčasti remen), bok od sivog lijevaObujam: 1910 ccmSnaga: 110 kW (105 KS) pri 4000/minMoment: 320 Nm pri 2000/minPogon: prednjiDimenzije: 475,5 x 177,5 x 159,5 cmOsovinski razmak: 270 cmPrtljažnik: 560 – 1610 litaraGume: 215/55 R 16Brzina: 210 km/h0-100 km/h: 9,9 sPotrošnja: 5,5 do 7 litaraProizvodnja: 2005. – 2011.PROSJEČNA VRIJEDNOST (EUR)2011. ………. 10.5002010. ………. 9.4002009. ………. 8.5002008. ………. 7.7002007. ………. 6.9002006. ………. 6.2002005. ………. 5.600
Rabljeni: Fiat Croma 1.9 JTDm (2009. – 273.000 km)
