Kupnja rabljenog automobila: prepoznajte mačka u vreći

Pametnije je kupiti dobar rabljeni Fiat, nego loš Volkswagen (i obratno). Ako naiđete na dobru priliku, ne brojite vrata, niti razmišljajte o boji ili obliku karoserije. Najvažniji su opće stanje i – čisti papiri

Uvesti automobil iz Njemačke, Belgije, Francuske? Kupiti preko oglasnika? U prodajnom salonu? Kao u svemu, važno je što kupujete, no podjednako je važno od koga kupujete. U inozemstvu možda prođete nešto jeftinije, ali izlažete se brojnim predvidivim i nepredviđenim troškovima rizicima.

A ako u Hrvatskoj otkrijete prevaru po statusu (automobil je bio ukraden), stanju (skriveni veliki kvar i pretrpljen sudar) ili, naprosto, prevelika kilometraža, u velikim ste problemima. Naime, nadležan je sud zemlje gdje ste automobil kupili. U problemima ste i ako kupite od privatne  osobe i naknadno otkrijete slične probleme. Sudski spor protiv osobe koja često nema imovine. To se može otegnuti godinama.

Zbog toga je najbolje kupiti u provjerenoj autokući, u Hrvatskoj, koja radi svog temeljnog poslovnog interesa  i ugleda na tržištu (koji se teško stječe, a lako rastječe) ne može dozvoliti da prodaje neprovjerene automobile, sa skrivenim manama i lažnim deklaracijama. Tako ste i najsigurniji, a i najbolje zaštićeni.

No, kako biste i sami znali procijeniti što kupujete, kako ne biste kupili ‘mačka u vreći’, pročitajte sljedeće:

Znakovi velike kilometraže
• sveže obojena karoserija
• istrošenost obloga sjedala i komandi
• svježe opran motor
• motor raditi nemirno i dimi
• izgoren ispušni lonac
• izbrazdani diskovi
• izvanserijski naplaci i nove gume
• zazor na upravljaču
• spojka hvata visoko

Kako prepoznati ukradenog
Nerealno niska cijena vozila koja se najčešće kradu (Volkswagen Golf, Passat, Audi A4 i A6, BMW Serija 3, 5 i X5, Mercedes-Benz E…) prvi je znak da je nešto sumnjivo. Još je sumnjivije ako je bilo koje staklo neoriginalno, odnosno ako su volan i plastična obloga oko volana noviji od ostatka auta. Naime, ti se dijelovi oštećuju i potom mijenjaju prilikom krađe. Pregledajte postoje li oštećenja oko brave na vratima i kontaktnom ključu. Posebice temeljito treba provjeriti lim gdje je broj šasije, odnosno pločica s podacima o vozilu. No, bez obzira na to, često je vrlo teško prepoznati ukradeni auto te je najbolje s papirima otići u ovlašteni servis, a ako imalo sumnjate i u MUP. Ako je vlasnik auta ’čist’ ne bi se trebao protiviti provjeri.

Dimi kod dodavanja gasa
Ispravan motor ima jedva vidljive ispušne plinove te svaki intenzivan dim ukazuje na veću nepravilnosti u njegovom radu. Ako automobil ispušta ‘dimne signale’ treba hitno na servis, jer je u pravilu znak da motor treba temeljit popravak. To je znak da je motor prešao puno kilometara i tada je najbolje odustati od kupnje. Plavičasti je dim posljedica izgaranja ulja u cilindrima, zbog istrošenih klipnih prstenova. Čađav dim ukazuje na loše izgaranje, koje najčešće nastaje zbog nepodešenog ili istrošenog sustava za ubrizgavanje te opće dotrajalosti motora. Kod dizelaša uzrok je često u visokotlačnoj pumpi i brizgalicama. Ako kupujete rabljeni auto, posebice turbodizelaš, ne nasjedajte uvjeravanju da je crni dim kod dodavanja gasa ‘sitnica’, koja se lako rješava podešavanjem.

Motor trese u leru
Ako motor u praznom hodu radi nemirno kad je topao, to je najčešće znak razlike u tlakovima kompresije, uslijed istrošenja klipova, karika i ventila. Ne dajte se zavarati da se to lako podešava, jer se najčešće radi o većem istrošenju i dotrajalosti motora. Ako želite biti sigurniji u prosudbu, zatražite provjeru kad je motor hladan. Dođite drugi dan, provjerite rukom na motoru da je hladan i upalite ga. Tada istrošenost motora najviše utječe na nejednolik rad u praznom hodu i ako je trešnja još veća – odustanite

Neoriginalna boja karoserije
Svježe obojen rabljeni automobil nije preporučljivo kupiti, jer je teško procijeniti što se nalazi ispod sjajnog sloja boje. To može ukazivati na pretrpljen teži sudar, a kod starijih automobila i na zahrđalu karoseriju. Bolje je kupiti automobil sa sitnim oštećenjima na karoseriji i dotrajalim površinskim lakom, jer se tako može procijeniti stvarno stanje te se automobil naknadno može temeljito urediti. Zbog toga to ne prihvaćajte kao argument za veću cijenu, naprotiv…

Svježe opran motor
Pranjem motora učinkovito se kamuflira njegovo loše stanje i dotrajalost, što se inače lako prepoznaje po puštanju ulja na brtvama poklopca ventila i uljnog kartera te semeringu koljenastog vratila. Na svježe opranom motoru teže se otkriva propuštanje goriva u sustavu za napajanje, odnosno loše brtvljenje usisnog i ispušnog sustava. Nakon pranja motor dobiva neprirodno dobar izgled, koji može zavarati kupca. No, tada i najmanja kap ulja na brtvilima, odnosno semeringu, može otkriti prevaru.

Izlizan volan i  ručice
Istrošene obloge kočnih papučica, izlizan obruč upravljača i ručica mjenjača, deformirana, premekana sjedala s oštećenim oblogama, potrgane prostirke… ukazuju da je automobil dosta prepatio i da njegov vlasnik nije puno vodio računa o njemu. Ako je k tome još sjedalo klimavo i teško se podešava, a upravljač i mjenjač ne djeluju solidno, niti precizno, to je znak da trebate odustati od kupnje. Radi se o temeljito potrošenom primjerku, kojemu su vitalni sklopovi vjerojatno u lošem stanju

Nove gume i prostirke
Korisno je imati nove gume, no time se prije prodaje često kamuflira loše stanje podvozja, koje izaziva nepravilno trošenje guma (posebice na rubovima). Zbog toga je s novim gumama teže procijeniti stvarno stanje podvozja. Nove prostirke, a posebice obloge sjedala, loš su znak i ukazuju da je prodavač odlučio prikriti istrošenja i automobil prikazati boljim nego što stvarno jest. Zbog toga zatražite od prodavača da vam skine obloge i prostirke, kako biste se uvjerili što se krije ispod njih. Neka vas ne impresionira ni temeljito oprana i namirisana unutrašnjost.

Prazna servisna knjižica
Ako je servisna knjižica neuredno ispunjena, a posljednji evidentiran posjet ovlaštenom serviseru bio je dok je automobil bio još u jamstvenom roku, to je siguran znak da automobil nije bio dobro održavan. Objašnjenje kako ga je održavao djelatnik ovlaštenog servisa, ali u fušu najčešće je nevjerodostojna. To je veliki minus, jer ukazuje i na korištenje neoriginalnih dijelova, a umanjuje vrijednost automobila kod daljnje prodaje.

Istrošene prostirke
Koliko je automobil stvarno prešao i kako je vožen, najčešće se vidi po “izdajničkim” detaljima, poput izlizane obloge upravljača, deformiranim sjedalima, a posebice oblogama nožnih komandi i stanju prostirki. Istrošene prostirke često pokazuju da je automobil imao tešku eksploataciju i da vlasnik o njemu nije vodio previše pažnje. A to nije dobra preporuka za kupnju.

Deformirana i mekana sjedala
Ako su sjedala deformirana i premekana, čak i ako obloge nisu istrošene, automobil je vjerojatno puno prešao. Naime, sjedala se najviše troše i opterećuju kod čestih ulazaka i izlazaka iz automobila. Mnogi drže navlake, pa se obloge ne istroše, ali sjedala izgube svoju formu. Provjerite i mehanizam za podešavanje i u svakom položaju pomičite sjedala, da biste utvrdili koliko su rasklimana. To otkriva loše stanje auta više od drugih sklopova.

AS Kramar, vaša provjerena adresa za rabljena vozila

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj