Zanima me Hyundai Tuscon 2.0 CRDi 2005., 83 kW, 2WD, (160.000 km), mehanički mjenjač 5 stupnjeva. Kakvo je to vozilo, isplatili li ga se kupiti, njegove mane i vrline?Navedeni je primjerak u odličnom stanju, od prvog vlasnika.Je li bolje tražiti 4WD pogon ili ostati pri ovome? I još me zanima u takvom modelu automatic mjenjač. Hvala i i puno pozdrava.
Borna
Hyundai Tucson je solidan kompaktni SUV korejske proizvodnje i ako je u dobrom stanju, kupnja se isplati. Izbor modela s prednjim pogonom (2WD) bolji je nego s integralnim (4WD), jer takav nema središnju viskoznu spojku, stražnji diferencijal, stražnja poluvratila s četiri homohinetička zgloba i četiri manšete. Masa mu je manja za 90 kg, a motor je manje opterećen te zbog toga troši litru goriva manje. Ako 4×4 baš nije nužan, prednji je pogon dakle bolji. Uz to, takvi modeli rjeđe silaze s asfalta, pa je za očekivati da su u boljem stanju.
Ručni je mjenjač također bolja opcija, jer ako automatski mjenjač otkaže popravak u pravilu nije moguć, a trošak je oko 2500 eura. Zbog toga je bolje ne riskirati. To također vrijedi i u izboru dizelaša. Kod mnogih prevladava nerealna želja za štednjom – želi se povoljno kupiti verzija koja malo troši, a dobro ide. Pritom se zaboravlja da će takav model, upravo zbog toga, malo tko prodati dok je u dobrom stanju. U pravilu se to radi kad se približe skupi zahvati (turbopunjač, visokotlačna pumpa, brizgalice, a kod novijim hodela i zamašnjak podijeljenih masa).
Budući da 2.0 CRDi, s prvom generacijom direktnog ubrizgavanja common-rail, nije među najštedljivijima, treba računati na prosjek od 8 litara. Benzinac 2.0 16V sa 140 KS troši 10 do 11. Dakle, na 100 km štedi se 3,5 eura, na 1000 km 35 eura, a da bi se uštedjelo 350 eura, treba voziti 10.000 km. Pa sad računajte, što ako nešto otkaže na dizelašu, od gore navedenoga, a to se može očekivati. Kad ćete to nadoknaditi nižom potrošnjom? Osrednji problem može vas stajati 2000 eura, a u težem slučaju i puno više.
Dakle, s jedne strane možete očekivati uštedu, a s druge možete izgubiti višestruko. Uz to, za sličan novac možete kupiti godinu-dvije mlađeg benzinca, sa znatno manje kilometara, dakle u boljem stanju,a kod njega se ionako teško mogu očekivati skuplji zahvati. Ako ipak želite kupiti dizelaša, temeljito ga pregledajte, uz mjerenje tlakova kompresije (ne smiju biti niži od 29 bara) i tlaka prednabijanja (ako je turbopunjač u dobrom stanju, treba biti najmanje 0,7 bara). Treba lako paliti, u leru raditi mirno, a kod dodavanja gasa ne smije dimiti (to su jednostavne i vrlo korisne početne kontrole).
Kod Hyundai Tucsona su osjetljivi prednji kuglasti zglobovi i amortizeri, a drugo je uglavnom OK. Kod benzinskih motora nema većih problema – kod prvih je modela osjetljiva pumpa rashladne tekućine, a problemi s brizgalicama i lambda sondama bili su posljedica lošeg goriva. Kod dizelaša je osjetljiv mjerač protoka zraka, a kod prve serije i visokotlačna pumpa. Sve u svemu, po pouzdanosti je u prosjeku klase, ili malo iznad.
I na kraju, ponavljam, ne zaliječite se u kupnju dizelaša s puno prijeđenih kilometara, kod kojih je i znatno veći rizik vraćene kilometraže. Razmislite i o benzincu sa 140 KS, naravno s prednjim pogonom i ručnim mjenjačem. Takvi su najjeftiniji i najpouzdaniji, dakle i najisplativiji.
dr. Željko Marušić